Szwajcarskie zegarki marki Atlantic cieszą w Polsce od wielu lat niesłabnącą popularnością. Po raz pierwszy pojawiły się w Polsce w latach 50. XX wieku i od tamtej pory cieszą oko i serce wielu miłośników zegarków. W czasach PRL-u utożsamiano je z luksusem. Co ciekawe, zegarki marki Atlantic, należały do najszybciej sprzedających się czasomierzy w Polsce.

Żadna inna firma istniejąca na polskim rynku nie osiągnęła takiego sukcesu w tak krótkim czasie!

Jaka jest historia marki Atlantic?

Kto jest „ojcem” sukcesu?

Jakie są kamienie milowe i najważniejsze fakty z historii tej marki?

Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule

Gdzie i kiedy rozpoczęła się historia marki Atlantic?

Marka Atlantic nie powstałaby, gdyby nie Eduard Kummer. Urodzony w 1845 roku ambitny, pomysłowy i pracowity zegarmistrz pierwsze szlify zdobywał we Francji. Szybko zauważył, że w niewielkiej szwajcarskiej miejscowości Bettlach, niedaleko Grenchen, brakowało manufaktury produkującej zegarki.

Inicjatywa jednego z pionierów w dziedzinie zegarmistrzostwa spotkała się ze społecznym poparciem. Dlatego Kummer, właściciel Eduard Kummer Bettlach (EKB), szybko zabrał się do pracy. Początkowo zatrudniał nie więcej niż 20 osób, jednak już po kilkudziesięciu latach działalności liczba pracowników niebotycznie wzrosła.

Kummer projektował mechanizmy do zegarków innych marek, tj. Longines czy Certina, niebawem marka EKB stała się prężnie działającym przedsiębiorstwem. Do manufaktury dołączyły kolejne submarki na czele z firmami Ariston czy Investic.

EKB już wtedy odnosiła pierwsze sukcesy. W 1910 roku otrzymała wyróżnienie na targach w Brukseli.

Lata 30. XX wieku – kryzys na rynku dóbr luksusowych

Dwadzieścia lat później na horyzoncie pojawiły się pierwsze poważne kłopoty.

Lata 30. XX wieku nie były dobrym czasem dla produkcji dóbr luksusowych. Stagnacja gospodarcza i coraz większe problemy finansowe zmusiły zarząd marki do sprzedaży udziałów, w wyniku czego spółkę podzielono na dwie mniejsze firmy.

W 1932 roku nastąpiła kolejna rewolucja. To wtedy właściciel zegarkowego brandu stworzył jeden z pierwszych wodoszczelnych czasomierzy na świecie.

Ocean Atlantycki, Atlantyk i kotwica

W 1952 roku, właściciele marki EKB zachęceni popularnością kolekcji Atlantic zmienili nazwę firmy.

Z czym utożsamiano nową nazwę zegarkowego brandu? Być może koncernowi Atlantic Watch Ltd. nowa nazwa kojarzyła się z szerokimi wodami, na które wypływała firma, a być może nawiązywała ona także do wodoszczelnych zegarków.

Nieco później właściciele zegarkowej marki do prostego logotypu dodali kotwicę z cyrklem, w ten sposób podkreślając ciągłość z nową nazwą brandu.

Atlantic wypływa na szerokie wody

Właściciele marki Atlantic nie spoczęli na laurach. Produkowano coraz nowsze modele zegarków.

Wszystkie wyróżniał pozbawiony zbędnych ozdób design. Zadbano też o wyjątkową wytrzymałość, funkcjonalność i trwałość modeli, odpornych na zarysowania i zachlapania. Tak wyglądały, m.in. kolekcje Midas i tytanowe czasomierze z linii Nautilus.

Atlantic Worldmaster – kolekcja bestseller

Niemal od początku istnienia zegarkowa marka stawiała na klasyczne, a przy tym bardzo nowoczesne zegarki, nadające się zarówno do noszenia na co dzień, jak i od święta. Nic dziwnego, że designerzy kultowej linii zegarków Atlantic, postawili na dobrej jakości materiały, do których zaliczała się nierdzewna stal szlachetna oraz wysokiej klasy, niezawodne mechanizmy ETA i ETA Valjoux 720.

Topowe kolekcje były jednak niczym w porównaniu z zegarkami Atlantic z kolekcji Worldmaster.

Zegarki z bestsellerowej kolekcji Atlantic Worldmaster wyróżniały się na tle innych, były przystępne cenowo, dlatego na ich kupno mogło pozwolić sobie wiele osób. Dla wielu Polaków zegarki z logo „Atlantic” w czasach PRL-u stały się synonimem luksusu, były pierwszymi szwajcarskimi czasomierzami w życiu, stanowiły prezenty na ważne uroczystości, np. urodziny, Komunie czy Gwiazdki.

Innowacyjne rozwiązania

Zegarki Atlantic zachwycały nowymi rozwiązaniami, jak np. „speed – switch”. Właśnie dzięki takim nowatorskim pomysłom, zegarkowa marka tworzyła intrygujące, dopasowane do potrzeb użytkowników czasomierze.

Marka Atlantic nie przestawała zaskakiwać.

Na początku lat 60. projektanci stworzyli mechanizm szybkiego przesuwu datownika za pomocą koronki. To rozwiązanie przyspieszyło pracę czasomierzy aż 52 – krotnie!

Na tym jednak nie koniec.

Rewolucyjny pomysł zainteresował wiele zegarkowych marek. Również dzisiaj wspomniane rozwiązanie występuje w każdym modelu zegarka Atlantic. Wiele osób mechanizm szybkiego przesuwu datownika przyrównuje do stworzonych w firmie Patek Philippe koronek.

W 1989 roku w zegarkowej firmie nastąpiły duże zmiany. Markę Atlantic kupił koncern UVB, a jednym z pierwszych pomysłów nowego właściciela manufaktury było zwrócenie szczególnej uwagi na rynek wschodnioeuropejski.

Krzysztof Hołowczyc – ambasador marki Atlantic

Jednym z bardziej znanych użytkowników modelu Atlantic Worldmaster, był kompozytor muzyki filmowej, Krzysztof Komeda. Podobno w trakcie pracy kładł na klawiaturze lub magnetofonie zegarek, i w ten sposób kontrolował czas.

Jednak najbardziej cenionym ambasadorem marki Atlantic jest Krzysztof Hołowczyc. Polski kierowca rajdowy podkreśla, że zegarki z linii Atlantic Worldmaster są w stanie „przetrwać wszystko”. Najbardziej ceni w nich funkcjonalność i wytrzymałość.

„Worldmaster to jeden z moich ulubionych zegarków, który idealnie komponuje się nie tylko z garniturem, ale i z charakterem jego posiadacza. Kojarzy się z ukrytą siłą, klasą i elegancją, zamkniętymi w eleganckiej kopercie” – powiedział Krzysztof Hołowczyc.

Marka Atlantic nadal potrafi pozytywnie zaskoczyć. Na rynku, nieustannie od 133 lat, pojawiają się nowe modele zegarków, które zachwycają wielu miłośników czasomierzy.

Małgorzata Giermaz

Źródła zdjęć: Zegarki i Pasja

Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz inne informacje dotyczące marki Atlantic znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki – Atlantic.