Branża modowa to wciąż jeden z najbardziej dochodowych biznesów świata. Marki modowe takie jak np. Nike, Levis, Gucci, Zara uchodzą za jedne z najbardziej rozpoznawalnych firm. Która z marek modowych zarobiła w 2022 roku najwięcej? Oto ranking! Zagłębiając się w ten artykuł, dowiesz się o najlepszych i najbardziej dochodowych modowych markach luksusowych. Przygotuj się także na odkrycie najbardziej dochodowych marek modowych w 2022 roku!

Przychody światowego rynku odzieżowego w 2021 obliczono na około 1,5 biliona dolarów. Przewiduje się do 2026 roku wartości te wzrosną do około 2 bilionów dolarów (!). Spekulacje okazały się bardzo trafne, co potwierdzają dane z roku 2022. Mocno zaczął rozwijać się segment dóbr luksusowych. Łączna wartość marek premium zwiększyła się o 21%.

Pomimo mocnego nacisku na kupowanie ubrań z drugiej ręki, ochronę środowiska i zmniejszenie produkcji w przedstawionym rankingu nie zabrakło marek modowych typu fast fashion, jak np. Zara, która znalazła się na 7. miejscu.

Ranking 15 światowych marek modowych, które w 2022 roku zarobiły najwięcej (branża fashion):

1. Nike
2. Louis Vuitton
3. Gucci
4. Chanel
5. Adidas
6. Hermès
7. Zara
8. H&M
9. Cartier
10. UNIQLO
11. Dior
12. Rolex
13. Tiffany & Co.
14. COACH
15. Chow Tai Fook

Nike – „Just do it”!

Pierwsze miejsce na podium zajmuje marka sportowa – Nike. Początek historii tej marki sięga 1964 roku. Początkowo marka nosiła nazwę „Blue Ribbon Sports” i zajmowała się jedynie dystrybucją butów. W roku 2022 marka Nike osiągnęła rekordową sprzedaż. Przychody Nike za dwanaście miesięcy kończących się 30 listopada 2022 r. wyniosły 49,107 mld dolarów, co oznacza wzrost o 6,05% rok do roku poprzedniego. Roczne przychody Nike w 2022 r. wyniosły 46,71 mld dolarów, co oznacza wzrost o 4,88% w porównaniu z 2021 r.

Czytaj dalej: Jacquemus x Nike – dwie marki i jedna wspólna kolekcja

Louis Vuitton – drugie czy pierwsze miejsce?

Markę Louis Vuitton uznaje się za najdroższą na świecie, nie tylko pod względem ceny produktów, ale także wartość rynkową marki.

Wiele rankingów najbardziej dochodowych marek 2022 rozdziela firmy ekskluzywne od sportowych, z tego względu według większości osób z branży fashion to właśnie Louis Vuitton zajmuje pierwsze miejsce w rankingu.

Marka powstała w 1854 roku i została założona przez Louisa Vuittona. Obecnie wartość luksusowego domu mody z siedzibą w Paryżu, szacuje się na 124,3 mld dolarów. W porównaniu z rokiem 2021 wartość marki wzrosła aż o 64%.

Gucci – bez Alessandro Michele

Trzecie miejsce w rankingu zajmuje dom mody – Gucci.

Sukces i dynamiczny rozwój marki przypisuje się Alessandrowi Michele’owi, który tchnął nowe życie w markę, a także uczynił ją jedną z najmodniejszych na rynku. Jednak rok 2023 to prawdziwe wyzwanie dla domu mody Gucci. Będzie to pierwszy rok bez Alessandro Michele’a – dyrektora kreatywnego, który postanowił niespodziewanie odejść z marki Gucci.

Według Fashion United.com całkowita wartość firmy Gucci wynosi 18,2 miliarda dolarów! W rezultacie Gucci staje się drugą rozchwytywaną marką stylizacyjną wśród najbardziej dochodowych marek modowych w 2022 roku.

Chanel – 0d kapelusza do małej czarnej

Marka Coco Chanel na samym początku swojej działalności, czyli ok. 1913 roku koncentrowała się głównie na sprzedaży kapeluszy. Dziś jest to jedna z najcenniejszych marek świata. Nic więc dziwnego, że małą czarną od marki Chanel nosiła nawet Audrey Hepburn.

Według FashionUnited.com wartość marki Chanel wynosi 9,1 miliarda dolarów. W zależności od rankingu marka ta zajmuje 4 lub 5 miejsce na liście najdroższych marek na świecie.

Adidas – spadek akcji giełdowych

Marka Adidas ponad połowę dochodu generuje za sprawą sprzedaży hurtowej i mimo spadku akcji giełdowych marki Adidas w roku 2021 i 2022, wciąż znajduje się w czołówce 5 najbogatszych firm świata. Jak widać zainteresowanie odzieżą sportową nie maleje.

Julia Jarosz

*zdjęcia: źródło: Cottonbro studio/Pexels, Ray Piedra/Pexels, Anne R/Pexels, Alexander Knyagnitsky/Pexels.

Przeczytaj więcej ciekawych artykułów na zegarkiimoda.pl: