Gucci – jeden z najstarszych, najbardziej znanych i luksusowych światowych domów mody. Gucci do dzisiaj zachwyca nie tylko ubraniami, lecz także torebkami, apaszkami, perfumami i zegarkami. Historia założyciela pokazuje, że ciężka praca przynosi wymierny efekt. Jednak rodzinne kłótnie o majątek, a także tragiczne morderstwo przyniosły katastrofalne skutki. Nawet takim globalnym rodom jak Gucci.

Guccio Gucci – praojciec założyciel marki

Wszystko zaczęło się od Guccio Gucciego, czyli ojca założyciela. Urodził się we Florencji w 1881 roku. Nie była to jednak postać od początku związana z modą. Po szkole wyjechał do Paryża i Londynu, gdzie od 1897 roku zarabiał jako windziarz i maitre d’hotel w hotelu Savoy.

Legenda głosi, że właśnie to miejsce wywarło na Guccim ogromne wrażenie, a obserwacja ludzi opływających w luksus na dobre wykształciła w nim zamiłowanie do piękna i estetyki.

Na początku były siodła i akcesoria skórzane dla koni

Z głową pełną pomysłów powrócił do Florencji, gdzie w 1921 otworzył swój pierwszy sklep z siodłami i akcesoriami skórzanymi.

Gucci postanowił skojarzyć markę z luksusem i rozrywką dla arystokratów, jakim była jazda konna – stąd po dziś dzień charakterystycznym elementem dekoracyjnym marki są wędzidła.

Rodzina Gucciego nie była wolna od skandali. Już sam Guccio Gucci poślubił kobietę – Aidę, która miała przedślubne dziecko. Dziś to nie dziwi, w ówczesnych jednak czasach było to coś niewyobrażalnego. Guccio z żoną stworzył rodzinę i mieli wspólnie jeszcze kilkoro dzieci – oprócz syna Ugo (biologicznego syna Aidy), także Rodolfo, Vasco, Enzo i Aldo oraz córkę Grimaldę.

Zgodnie z wolą Guccio, jego synowie włączyli się do rozwoju rodzinnego biznesu. Asortyment wyrobów skórzanych powiększał się, a wraz z nim powstały jedne z pierwszych torebek. Wkrótce synowie Aldo, Vasco, Ugo i Rodolfo otworzyli własne sklepy we Florencji, Rzymie i Mediolanie. Był rok 1939. Poczynania te niewątpliwie przyniosły nazwisku wielką sławę.

GG – Guccio Gucci – zarejestrowany znak towarowy

Czasy wojny rozbudziły kreatywność w rodzinnej marce i sprawiły, że Gucci zaczął używać alternatywnych materiałów do skóry. Obecnie konopie, len, bambus i juta niosą skojarzenia designu Guccich. To właśnie wtedy kolory czerwieni i zieleni zaczęły królować w marce Gucci. Różnorodność materiałów i wzornictwa przyniosła rodzinie olbrzymią popularność.

Tuż po zakończeniu wojny powstała jedna z kultowych bambusowych torebek Gucci wykończona świńską skórą. Opatentowany projekt wyposażony w japońskie bambusowe uchwyty stał się częścią garderoby, o której do dziś pamięta cały świat.

Około 1955 roku znak GG, od Guccio Gucciego stał się zarejestrowanym znakiem towarowym. Na początku lat 60. logiem zaczęły być sygnowane drobne akcesoria skórzane lub płócienne torby, które wraz z odpowiednią kolorystyką stały się spójnym znakiem rozpoznawalnym marki.

Gucci – kluczowe osiągnięcia w świecie mody

Śmierć Guccio przyniosła długotrwały kryzys a marka przechodziła w ręce wielu właścicieli i dyrektorów. Guccio Gucci zmarł w wieku 72 lat, 15 dni po otwarciu sklepu w Nowym Jorku. To jednak nie sprawiło, że jego nazwisko odeszło w zapomnienie.

Kultowa torebka Jackie, bo tak ją ostatecznie nazwano – to akcesorium stworzone dla Jacqueline Kennedy. Jest to jeden z elementów garderoby, który noszony jest niezmienne od wielu lat. Ponowne uruchomienie jej sprzedaży nastąpiło w 1999 roku i to w wielu kolorach i odmianach. Taki zabieg przyniósł marce kolejny wielki sukces. Właśnie wtedy otworzyła się era torby Gucci „It”.

Ikoną Gucci stała się apaszka, która pierwotnie została zaprojektowana dla księżniczki Grace z Monako. Piękny, kwiatowy wzór znany jest do dzisiaj. Przełomem domu mody było tworzenie pierwszego zapachu – Gucci No. 1 autorstwa Guy Roberta.

W 1981 marka Gucci miała swój pierwszy debiut ubraniowy, powstała kolekcja gotowa do noszenia, zaprezentowana w Sala Bianca. Intensywny nadruk Flora do teraz jest uwielbiany i często wykorzystywany.

Każde kolejne działanie okazywało się sukcesem.

Jednak konflikty rodzinne i problemy podatkowe powoli zaczęły niszczyć reputację marki Gucci.

Wielka marka w obcych rękach

Śmierć Gucciego wywołała długotrwały spór rodzinny o spadek, który niemal doszczętnie zniszczył firmę. W 1982 roku firma została przekształcona w spółkę akcyjną „Guccio Gucci S.p.A.”. W 1988 roku arabska firma inwestycyjna kupiła Gucci Group. Niemal rok później Maurizio Gucci, czyli syn Rodolfo i wnuk Guccio Gucci, otrzymał stanowisko prezesa. Jednak, gdy Maurizio przekazał część swoich udziałów do „korporacji inwestycyjnej” w 1993 roku, był to koniec zarządzania firmą przez rodzinę Gucci.

Od tamtej pory zarządzanie przeszło całkowicie w ręce grupy inwestycyjnej, obecnie nazywanej grupą Kering.

Morderstwo Gucciego

Maurizio Gucci został zastrzelony w 1995 roku prawdopodobnie na zlecenie swojej żony.

Gucci „rodzi się na nowo”

Powiewu świeżości dodał marce Tom Ford, który od połowy lat 90. był dyrektorem kreatywnym. Kolekcje, które stworzył były niezwykle kobiece. Jednak po kilku latach pracy w marce Gucci, Tom otworzył firmę sygnowaną jego imieniem i nazwiskiem. Po odejściu Forda, John Ray przejął modę męską, a Alessandra Facchinetti zajmowała się damską. Następnie na funkcję dyrektora awansowano Fridę Giannini, a ostatecznie Alessandro Michele, który wciąż zachwyca gwiazdy i miłośników marki Gucci.

Stawia on jednak na niestandardowy styl, wiele osób uważa projekty za nieco przerysowane. Jest w tym jednak coś wyjątkowego. Projekty marki Gucci wciąż zdobią gwiazdy pojawiają się na Oscarach i czerwonym dywanie.

Tygrys, pszczoła i wąż – co się pod tym kryje?

Tradycyjny i kultowy design domu Guccich, już wiele lat temu został wzmocniony zwierzęcymi postaciami.

Tygrys, pszczoła i wąż zdobią torebki, apaszki, buty a nawet zegarki. Gucci stawia na te symbole nieprzypadkowo, każdy z nich ma swoje znaczenie. Pszczoła jest symbolem pracowitości. Wąż według starożytnych Greków i Rzymian uważany był za znak mądrości i wiedzy. Tygrys to zwierzę bardzo cenione w kulturze azjatyckie. Oznacza siłę i odwagę.

Tradycja staje się natchnieniem

Obecny dyrektor kreatywny na nowo wykorzystał znany kwiatowy motyw w swojej debiutanckiej kolekcji w 2015 roku. W marce Gucci tradycja staje się bowiem natchnieniem do tworzenia nowych produktów. Natomiast rozpoznawalne zwierzęce elementy, pojawiają się nawet we współczesnych kolekcjach zegarków, takich jak np. Gucci – Le Marché des Merveilles.

Marka reprezentuje ponadczasowość i klasyczną elegancję.

Zegarki Gucci. Jakość, precyzja, design

Marka Gucci jako jeden z pierwszych domów mody zaskoczył świat produkcją designerskich zegarków, które w całości były produkowane w Szwajcarii. Wszystko rozpoczęło się w 1970 roku. Od tamtej pory zegarki Gucci to odzwierciedlenie klasy i światowej jakości. Wiele współczesnych kolekcji nawiązuje do bogatej tradycji rodziny Guccich.

Kolekcje zegarków G-Timeless to oddanie stylu i ponadczasowości. Na tym jednak nie koniec.

W 2019 świat zaskoczyły zegarki w stylu vintage, które w połączeniu z nowoczesnością zrobiły ogromne wrażenie. Była to kolekcja unisex „Grip” którą mogą nosić zarówno kobiety jak i mężczyźni. Inspiracje do stworzenia tej kolekcji zaczerpnięto ze skateboardingu.

Film „House of Gucci”

Nazwisko Gucci nadal inspiruje i zaskakuje. Wciąż jesteśmy żądni wrażeń o największej modowej rodzinie.

Właśnie dlatego w tym roku na ekranach kin pojawi się film w reżyserii Ridley’a Scott’a „Dom Gucci”.

O czym będzie? Nie tylko o modzie, ale także o zabójstwie Maurizio Gucciego (wnuka założyciela) dokonanym na zlecenie jego żony Patrizii. Na ekranach zagrają gwiazdy takie jak Lady Gaga, obok niej wystąpi Adam Driver, Al Pacino, Jared Leto, Jeremy Irons, Salma Hayek i Jack Huston. Premiera w Polsce już 26 listopada br.

Oficjalna strona domu mody: www.gucci.com

Zdjęcia: źródło: www.lofficielusa.com, www.purseblog.com, www.nytimes.com, miumag.pl, wwd.com, www.sleek-mag.com, highxtar.com, aah-magazine.co.uk, szafiarka.pl, elle.pl

Julia Jarosz