Na przestrzeni wielu lat powstało wiele legendarnych marek i kultowych kolekcji. Należy do niech m.in. marka Omega z linią Constellation czy legendarny Rolex z linią Oyster. Są wśród nich także takie firmy, których nikomu nie trzeba przedstawiać. O jakiej marce mowa? Oczywiście o zegarkach z logo Bulova. Marka znana, ceniona i lubiona przez wielu miłośników zegarków na całym świecie.

Na czym polega fenomen marki Bulova? Jaka jest jej historia? W którym roku powstała? Dlaczego do dzisiaj ta amerykańska marka zegarków cieszy się niesłabnącą popularnością?

Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Skromne początki. Szkolenie u Tiffany’ego i mały sklep jubilerski

Marka Bulova nie powstałaby gdyby nie szybki, gwałtowny rozwój Stanów Zjednoczonych. Liberalne poglądy i dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwa przyciągały politycznych i ekonomicznych emigrantów.

Wśród nich znalazł się także Józef Bullowa. Przyszły właściciel zegarkowej marki urodził się 7 września 1851 roku w małej czeskiej miejscowości Louny. Rodzice Józefa – Nathan Bullowa i Barbara Kraus podsycali w nim pragnienie bycia kimś wielkim.

Gdy kilkanaście lat później, w 1872 roku, Bullowa stanął przed szyldem sklepu należącego do Charlesa Tiffany’ego, od razu wiedział, że nauczy się tam wielu przydatnych rzeczy.

Trzy lata później, Józef Bullowa otworzył własny sklep oferujący biżuterię. Dobra lokalizacja butiku okazała się strzałem w dziesiątkę. Ulica Maiden Lane w Nowym Jorku była jednym z najważniejszych adresów na Dolnym Manhattanie.

W 1912 roku Bullowa rozpoczął współpracę ze szwajcarskimi wytwórniami oferującymi mechanizmy do zegarków. Dostrzegł, że cieszące się powodzeniem zegarki kieszonkowe odeszły do lamusa.
Wraz z wybuchem I wojny zwiększyło się tempo życia, coraz większym powodzeniem cieszyły się czasomierze naręczne.

Zafascynowany innowacyjnymi, technologicznymi rozwiązaniami i trendami, Bullowa postanowił stworzyć własną linię zegarków.

Z kieszonki wprost na nadgarstek

Józef Bullowa był doskonałym obserwatorem. Już praca w salonie jubilerskim Charlesa Tiffany’ego uzmysłowiła mu, że przyszłość ekskluzywnych marek zależy od szeroko pojętego marketingu. Taką szansę dawały reklamy w magazynach i telewizji.

W 1922 roku czytelnicy magazynu „Cosmopolitan” zachwycili się zegarkami marki Bulova. To właśnie wtedy Bullowa stworzył damską linię President, uważaną za jedną z najbardziej luksusowych na świecie.

Józef Bullowa zwrócił uwagę na standaryzację produkcji, dzięki czemu zegarki wykonywano szybciej i taniej.

Inne ciekawe pomysły założyciela marki Bulova? Osłona przeciwpyłowa, którą w 1931 roku zainteresowała się marka Rolex. Dzięki rewolucyjnemu pomysłowi Bullowy Rolex stworzył pierwszy wodoodporny czasomierz.

Dzięki szeroko pojętej reklamie w czasopismach, telewizji i radiu, Bullowa zainteresował użytkowników dobrą jakością zegarków.

W połowie lat 20. XX wieku wpadł na kolejny genialny pomysł.

Marka Bulova – pionier współczesnego marketingu

„Zegarek Bulova, który mam przyjemność teraz nosić, trzyma wyjątkowo akuratnie czas i jest piękny”. Autorem tych słów był Charles Lindbergh, który przystał na propozycję marki Bulova i Raymonda Orteigi, właściciela sieci hoteli.

W zamian za zegarek z najnowszej kolekcji Lone Eagle, Lindbergh zdecydował się przylecieć nad Atlantykiem.

Niemal w tym samym czasie w około 170 stacjach radiowych można było usłyszeć krótkie hasło zachęcające do nabycia luksusowych zegarków. Brzmiało ono następująco: „At the tone, its 8 PM, B-U-L-O-V-A Bulova watch time”.

Marka Bulova umocniła swoją pozycję na zegarkowym rynku i sprawiła, że zegarki stały się popularne na całym świecie.

Sukces się opłacił! Mimo głębokiego kryzysu gospodarczego w Ameryce, Bulova Watch Company była jedną z niewielu dobrze prosperujących spółek.

Tylko w latach 30. XX wieku marka Bulova zatrudniała 2600 pracowników i dysponowała majątkiem wartym 6,5 mln dolarów.

Reklama dźwignią handlu

W 1941 roku Andre Bullowa, syn założyciela marki, po raz kolejny zadziwił użytkowników zegarków. Kiedy 1 czerwca kibice drużyn bejsbolowych Brooklyn Dodgers i Philadelphia Phillies obejrzeli 20 – sekundowy spot, na którym pojawiła się tarcza zegarka z aktualnym czasem, byli miło zaskoczeni.

Reklama kosztowała spółkę Bulova Watch Company 9 mln dolarów i przyniosła zegarkowej marce wiele korzyści. Rosnąca liczba zamówień i coraz nowsze modele zegarków uświadomiły Bullowie, że powinien unowocześnić reklamę. Do telewizyjnego spotu dodano dźwięk.

Po raz kolejny marka Bulova stała się pionierem w dziedzinie marketingu.

Ta cecha miała przydać się w bardzo niepewnych i trudnych czasach.

Lata wojenne – czas precyzyjnych zegarków lotniczych

Wybuch II wojny światowej zaskoczył wielu przedsiębiorców. Niektórzy z nich nastawili się na produkcję precyzyjnych zegarów lotniczych, torped i zegarków z mechanizmem 21 – AE. Czasomierze mechaniczne zaopatrywano w precyzyjny system tzw. stop sekundy.

Nic dziwnego, że model zegarka A-11 wytwarzany w zakładach Elgin, stał się niezwykle popularny.

Model Hack Watch marki Bulova, który w niezmienionej formie przetrwał do lat 70., był dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych – białej i czarnej. Kopertę pokryto chromem, zegarek posiadał ponadto: centralny sekundnik z funkcją stop sekundy, tarczę z podziałką sekundnika i indeksy oznaczone farbą luminescencyjną.

Wkrótce po zakończeniu II wojny z inicjatywy Andre Bullowy stworzono 1 szkołę dla inwalidów wojennych. Na zajęcia z podstaw zegarmistrzostwa uczęszczał też Omar Bradley, który w 1958 roku wszedł do zarządu spółki.

Po II wojnie światowej. Nowe odrodzenie i nowe innowacje

Na początku lat 50. XX wieku projektanci marki Bulova podjęli się stworzenia modelu o zwiększonej dokładności chodu, z niewielkimi ogniwami elektrycznymi. Ostatecznie taki czasomierz wykonano dopiero kilka lat później, w 1960 roku.

Rewolucyjny pomysł Maxa Hetzela marka Bulova po raz pierwszy zaprezentowała w modelu Bulova Accutron.

Spółka Bulova Watch Company wyznaczała trendy, dążyła do kompromisu między użytecznością i ciekawym, nietuzinkowym designem. W ten sposób powstał model Bulova Accuquartz, pierwszy zegarek marki z mechanizmem kwarcowym.

Bulova Caravelle, kolejny czasomierz zaprezentowany w 1962 roku, niemal od razu zyskał status „bestsellera”. Model otrzymał tytuł najlepiej sprzedającego się zegarka w Ameryce.

Innym, bardzo interesującym modelem okazał się zegarek Bulova Computron, przeznaczony dla kierowców. Ledowy, specjalnie pochylony wyświetlacz pozwalał sprawdzać godzinę bez odrywania rąk od kierownicy.

W połowie lat. 80. zmieniono nazwę spółki na Bulova Corporation.

Niedługo później marka Bulova stała się oficjalnym partnerem zimowych igrzysk olimpijskich w Culgary i letnich w Seulu. Między innymi w ten sposób brand umocnił swoją pozycję poza Ameryką.

Bulova – marka, która zrewolucjonizowała spojrzenie na zegarki naręczne

Marka Bulova została też doceniona przez burmistrza Nowego Jorku.

W 2000 roku Rudolph Guiliani ogłosił 4 października dniem marki Bulova. Osiem lat później spółka Bulova Corporation została wykupiona przez firmę Citizen za… niemal 250 mln dolarów!

Mimo ponad stuletniej działalności marka Bulova nadal potrafi pozytywnie zaskoczyć.

Małgorzata Giermaz

*Źródła zdjęć: zegarkiipasja.pl, mybulova.com, wikipedia.org/wiki/Bulova

Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące marki BULOVA znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu – BULOVA.

Zaciekawiła Cię historia marki Bulova? Poznaj lepiej też innych producentów zegarków: Baume & Mercier – pasjonująca historia jednej z najstarszych manufaktur świata.