GUESS to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Globalna marka modowa ma ciekawą historię, którą warto przypomnieć wszystkim pasjonatom mody. Kto i kiedy założył markę GUESS? Co się kryje pod poszczególnymi elementami logotypu tego brandu? Dlaczego braci Marciano skłóciły pieniądze?
Tego dowiesz się z niniejszej publikacji. Zapraszamy do lektury!
Z Francji do Los Angeles
Był 1981 rok. Czterej bracia Marciano mieszkają w południowej Francji. Podejmują ryzyko i decydują się na odważny krok. Płyną przez ocean i przeprowadzają się do Los Angeles w Stanach Zjednoczonych. Tam odnoszą największy sukces.
Głównym pomysłodawcą projektu był Georges, rozwojem produkcji zajmował się Maurice, dystrybucją Armand, a reklamą i marketingiem – Paul.
Nowa ziemia obiecana dodała braciom odwagi, a marka GUESS za sprawą kultowych jeansów, od których wszystko się zaczęło, z miejsca podbiła serca Amerykanów. Pierwszą „Guess Girl” była francuska modelka Estelle Lefebure. Kolejne już bardziej znane: Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Paris Hilton i Carla Bruni, która wówczas miała zaledwie 16 lat (!).
Kobiety w legendarnych dżinsach GUESS czuły się jak gwiazdy światowego formatu.
Zanim bracia Marciano osiągnęli swój american dream wymyślili chwytliwe logo. Zrobili to całkiem przez przypadek.
Odwrócony trójkąt – logo znane na całym świecie
„Guess what’s in our new Big Mac?”
Bracia Marciano codziennie czytali to hasło reklamowe, kiedy mijali Olimpic Boulevard w Los Angeles. Billboard restauracji McDonald’s tak bardzo ich zainteresował, że zaczęli z niego żartować. W ten sposób narodziła się oficjalna nazwa firmy.
Początkowo nic nie wskazywało na to, że pod napisem GUESS znajdzie się znak zapytania. Pomysł Paula i Maurice’a spodobał się pozostałym braciom, którzy wpasowali je w odwrócony trójkąt.
Dla podkreślenia kształtu logotypu właściciele nowej marki zamienili kropkę w znaku zapytania w trójkąt, dodali do niego numery 1201 i 1203, symbolizujące numery apartamentów pierwszego biura marki. Znajdowały się one na 12. piętrze Broadway w centrum Los Angeles.
Jaka symbolika kryje się za kolorami logo marki GUESS? Kolor czerwony to oczywiście miłość, namiętność. Czerń symbolizuje nieśmiertelną w modzie elegancję. Kolor biały oznacza czystość, rzetelność i uczciwość.
Równie ciekawa jest symbolika kształtu logotypu. Braciom Marciano jednoznacznie kojarzyła się z USA. Trójkąt podkreślał pochodzenie denimowej marki, wyznaczał kierunek ich amerykańskiego snu. Dlatego do legendarnego logotypu jakiś czas później bracia dodali słowa washed i jeans.
GUESS – od dżinsów do imperium mody
Bracia Marciano szybko zauważyli, że kobiety potrzebują modnych, sprawdzających się w każdych warunkach spodni. Uszyte z przetartego denimu dżinsy podkreślały figurę, sprawiały, że każda kobieta czuła się seksownie, dobrze w swoim ciele.
Dżinsy z trójkątnym logo niemal natychmiast stały się bestsellerem.
Z czasem marka GUESS stworzyła nowe linie ubrań dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Oprócz nich projektanci marki tworzą akcesoria modowe, buty, biżuterię, perfumy i zegarki. Te ostatnie podobają się zarówno ceniącym najnowsze trendy kobietom, jak i odważnym mężczyznom.
Zegarki GUESS – talizmany szczęśliwych chwil
Skoro o zegarkach mowa.
Właściciele modowego imperium nie byliby sobą, gdyby oprócz ubrań, nie stworzyli modnych dodatków, które tworzą spójny look. Oprócz torebek, apaszek, butów zdecydowano się również na produkcję zegarków, które odmierzać wspólnie z marką spędzony czas. Zegarki GUESS to w zdecydowanej większości zegarki kwarcowe, o odważnym designie przykuwającym wzrok. Z pewnością są to zegarki dla osób, które lubią się wyróżniać.
Oprócz zegarków kwarcowych, GUESS oferuje także zegarki mechaniczne, w wersji dla kobiet z tarczami ozdobionymi cyrkoniami.
Dla mężczyzn natomiast marka proponuje awangardowe, balansujący na pograniczu sportu, luksusu i elegancji modele męskie. Wykonane z silikonu lub skóry naturalnej paski zapewniają wysoki komfort i wygodę.
Zgoda buduje, a niezgoda rujnuje…
Wróćmy jednak do historii firmy.
Początkowo firma GUESS zajmowała się produkcją jeansów. Poszczególne modele spotkały się z pozytywnym odbiorem wśród klientek. Modne kolekcje podbiły serca miłośniczek aktualnych trendów.
Niestety jednak, wśród braci coraz częściej dochodziło do kłótni. Georges uważał, że ich produkty powinny być sprzedawane w ekskluzywnych sklepach, a pozostali bracia uważali, że wręcz przeciwnie – powinny być powszechnie dostępne i sprzedawane w marketach. Dlatego Georges finalnie odszedł ze spółki i stopniowo sprzedawał swoje udziały braciom.
W marce pojawiły się kłopoty finansowe.
W dodatku sprawę komplikował fakt, że w tym samym czasie, czyli na przełomie lat 80. i 90. XX wieku pojawiły się inne globalne marki: Calvin Klein, Diesel, Tommy Hilfiger i inne.
Popularność marki słabła.
Warto obejrzeć ten krótki film promocyjny z udziałem Michele Morrone:
Nowe milenium, nowa polityka, nowe odrodzenie
Przyszedł rok 2000. Nowe milenium i nowa polityka firmy. Zmieniono politykę marketingową, postawiono na młodszych odbiorców, nawiązano liczne współprace modowe, jak np. tę z Paris Hilton w roli głównej.
Założono luksusową markę GUESS Marciano – początkowo skierowaną jedynie do kobiet, a potem także i do mężczyzn.
The sky is the limit…
Aktualnie marka GUESS cały czas nie przestaje zaskakiwać. Regularnie wprowadza na rynek najnowsze kolekcje ubrań, obuwia, torebek i innych akcesoriów modowych. Jedną z najnowszych kolekcji ubrań jest ACTIVWEAR FW 21. Są to wygodne, sportowe ubrania przeznaczone dla kobiet i mężczyzn, które można nosić niemal przez cały dzień. Innowacyjność linii podkreślają materiały high – tech.
Wszelkie nowości zegarkowe oraz informacje dotyczące marki GUESS znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki – GUESS.
Zdjęcia: źródło: oficjalny fanpage marki GUESS na Facebooku
Małgorzata Giermaz