W miniony weekend zmieniliśmy czas z letniego na zimowy. To wydarzenie wielu z nas wybiło z rytmu i zaburzyło wewnętrzny zegar biologiczny. W tym artykule znajdziesz praktyczne, przydatne wskazówki jak pokonać złe samopoczucie po zmianie czasu? Co można zrobić? Zapraszamy do lektury!

Mamy dla Was kilka praktyczny porad jak przetrwać kilka dni po przestawieniu zegarków.

Zmiana czasu z letniego na zimowy – kiedy przypadła w 2021 roku?

Zmiana czasu w tym roku przypadła w nocy, z 30 na 31 października, z soboty na niedzielę.

Przestawiliśmy zegarki „do tyłu”, czyli z godziny 3.00 na 2.00 w nocy.

Wskazówki zegarków cofnęliśmy o godzinę, a więc ta noc trwała o 60 minut dłużej.

Skąd się wzięła zmiana czasu?

Warto przypomnieć, że ojcem zmiany czasu był Benjamin Franklin, który jako pierwszy postulował, by ludzie kładli się spać później i wstawali wcześniej. Miało to pozwolić na zaoszczędzenie sztucznego źródła światła, jakim wówczas były świece, dzięki jak najdłuższej pracy przy świetle naturalnym. Dziś, zamiast świec mamy elektryczność, a zmiana czasu i tak pozostała.

Jak poprawić samopoczucie po zmianie czasu? Daj sobie czas!

Wielu z nas po zmianie czasu narzeka na takie dolegliwości jak:

  • zaburzenia koncentracji,
  • zaburzenia snu,
  • słabsza odporność,
  • przybieranie na wadze,
  • obniżenie nastroju.

Nic w tym dziwnego. Zmiana czasu to ingerencja w nasz wewnętrzny zegar biologiczny.

Według specjalistów, organizm powinien przyzwyczaić się do zmiany czasu powoli. Proces powinien przebiegać stopniowo, na spokojnie, nawet do 2 tygodni. Warto zatem spokojnie poczekać i zatroszczyć się o swoje dobre samopoczucie.

Wypij mocną kawę

Pierwszy dzień po zmianie czasu to niedzielny poranek. Większość z nas, choć nie wszyscy, będzie miała wtedy wolne.

Wykorzystaj leniwy poranek, by przyrządzić sobie smaczne śniadanie. Wartościowy posiłek doda Ci energii do działania i poprawi humor.

Napij się też mocnej kawy. Nic nie pobudzi Cię lepiej niż filiżanka „małej czarnej”. W kolejnych dniach pamiętaj o tych samych zasadach.

Wybierz spacer zamiast samochodu

Spacer zamiast samochodu również jest bardzo dobrym pomysłem.

Wiele osób po zmianie czasu ma trudności z koncentracją. W stanie ogólnego rozbicia lepiej nie wsiadać za kierownicę.

Jeśli masz możliwość, wybierz spacer. Zimno skutecznie rozbudza. Ponadto dotlenisz się i poprawisz samopoczucie.

Zadbaj o dobre oświetlenie

Jesienią łatwo wpaść w gorszy nastrój, choćby przez mniejszą ilość światła.

Po zmianie czasu szybciej będzie robić się ciemno. Staraj się zatem jak najwięcej korzystać ze światła słonecznego.

Odsłoń zasłony, idź na spacer, jak najwięcej korzystaj z naturalnego słońca. Po popołudniu rozpal w domu świece lub kominek.

Jeśli wykorzystasz podane wyżej wskazówki, zmiana czasu nie będzie dla Ciebie zbyt uciążliwa.

Magdalena Madoń