Polscy projektanci butów mają świetne wyczucie stylu i potrafią wykorzystać aktualne trendy. Dzięki temu w żaden sposób nie odstają od dużych, międzynarodowych firm. Przyjrzyjmy się dzisiaj 10. polskim markom obuwniczym. Część z nich jest obecna na rynku od wielu lat, ale są też nowe marki które dopiero rozpoczynają podbój rynku. Znacie je wszystkie?

1. Badura – jeden z najstarszych producentów obuwia

Jeden z najstarszych polskich producentów obuwia – istnieje nieprzerwanie od 1982 roku, oferując obuwie damskie i męskie. Z niewielkiego warsztatu rzemieślniczego udało się stworzyć markę premium, która nieprzerwanie się rozwija.

Hasło przewodnie marki brzmi: Styl zaczyna się od butów.

Badura konsekwentnie realizuje tę myśl poprzez dbałość o wzornictwo i najwyższą jakość wykonania swoich wyrobów. Co ciekawe, mimo że firma ma własną fabrykę obuwia, niektóre modele butów nadal są wykonywane ręcznie. Każda para jest unikatowa.

Twarzą marki jest modelka Aneta Kręglicka, która zaprojektowała również trzy własne kolekcje Badura Icons. Ostatnio do grona ambasadorek dołączyła modelka Anna Jagodzińska.

2. Kazar

Kazar jest marką premium, której początki sięgają 1990 roku.

Obecnie firma posiada prawie 60 punktów sprzedaży w Polsce i na Węgrzech – w 2013 roku otwarto pierwszy salon w Bukareszcie. Oferta skierowana jest do kobiet i mężczyzn obejmuje obuwie, torby, akcesoria, perfumy.

Markę Kazar cechuje nowoczesność, oryginalność i różnorodny styl – dopasowany do potrzeb najbardziej wymagających klientów. W butikach znajdziemy zarówno proste klasyczne modele obuwia i galanterii jak również szalone wariacje modowe. Markę doceniają nie tylko klienci, lecz także projektanci, którzy produkty Kazar chętnie wykorzystują podczas swoich pokazów.

Kazar ceni sobie ciekawe współprace z ciekawymi osobowościami, jak na przykład z Kasią Sokołowską (reżyserką pokazów mody i jurorką Top Model), która stworzyła wraz z nimi swoją limitowaną kolekcję.

3. Gino Rossi

Marka Gino Rossi powstała w 1992 roku jako efekt współpracy udziałowców z Polski i Włoch. Nazwa pochodzi od imienia i nazwiska jednego z założycieli. Włoskie korzenie są więc obecne w stylistyce marki, która promuje najnowsze trendy oparte o klasykę.

Gino Rossi to damskie i męskie obuwie oraz galanteria. Pierwszy butik otwarto w 1994 roku w Sopocie.

Gino Rossi współpracuje z wieloma znanymi projektantami – kolekcję obuwia stworzył Tomasz Ossoliński, natomiast limitowaną serię torebek Joanna Klimas.

4. Venezia

Marka Venezia powstała w 1996 roku. W ofercie znajdziemy obuwie, torebki i inne wyroby wykonane z naturalnej skóry, dla kobiet i mężczyzn. Włoskie brzmienie nie jest przypadkowe – produkty Venezia pochodzą od najlepszych włoskich producentów. Wartością nadrzędną marki jest najwyższa jakość używanych skór i materiałów.

Elegancja, klasyka, minimalizm, wyrafinowane dodatki i oryginalność – to tylko kilka określeń, którymi można opisać produkty marki VENEZIA – czytamy na stronie internetowej.

Pod szyldem Venezia otrzymujemy oryginalny design, staranne wykonanie i duży wybór fasonów.

5. Ryłko w modzie od pokoleń

Ryłko w modzie od pokoleń – hasło firmy trafnie oddaje rzeczywistość, ponieważ marka Ryłko pojawiła się na rynku w 1965 roku. Z niewielkiego warsztatu szewskiego w Kalwarii Zebrzydowskiej rozwinęła się duża firma, bazująca na wieloletnim doświadczeniu i bogatej tradycji. Początkowo w ofercie można było znaleźć wyłącznie męskie obuwie, ale w latach siedemdziesiątych uruchomiono produkcję linii damskiej.

Buty Ryłko są wykonane starannie, z wysokiej jakości materiałów – jednocześnie wpisując się w aktualne modowe trendy.

Ryłko stawia na rozwój i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wymagających klientów – stąd też poszerza swoją ofertę o nowe linie: Ryłko Estima (eleganckie buty wykonane z luksusowych materiałów) i Ryłko Relax (wygodne, stabilne obuwie z miękką wkładką).

6. Wojas

Wojas jako firma wyrosła na wielopokoleniowej obuwniczej tradycji. W 1990 roku jej założyciel otworzył pierwszy salon firmowy, a w 1994 roku rozwijająca się firma przejęła kompleks Nowotarskie Zakłady Przemysłu Skórzanego Podhale (w PRL odpowiedzialny m.in. za produkcję słynnych „Relaksów”), co znacznie usprawniło pracę i zasięg firmy oraz zagwarantowało jej prężny rozwój. Butiki Wojas działają nie tylko w Polsce, ale wielu krajach Europy, a nawet w Stanach Zjednoczonych.

W ofercie Wojas znajdziemy obuwie damskie, męskie i trekkingowe.

Marka produkuje również obuwie dla służb mundurowych: wojska, straży pożarnej i straży granicznej.

7. Paso a Paso – młoda marka dla kobiet

Paso a Paso to młoda marka, powstała w 2015 roku z inicjatywy dwóch sióstr.

Oferta jest skierowana do kobiet i ukierunkowana na obuwie o charakterystycznych prostych formach z wyraźnymi wstawkami kolorystycznymi i mocnymi detalami. Uwagę zwraca również fakt, że wszystkie pary butów od początku do końca są wykonywane ręcznie przez wykwalifikowanych rzemieślników, przy użyciu naturalnych skór. Najważniejszą zaletą butów Paso a Paso jest wygoda i komfort w modnym wydaniu. Salon marki znajduje się w Częstochowie, dostępna jest również sprzedaż internetowa.

8. Lizard

Początki działalności marki Lizard sięgają lat sześćdziesiątych – w niewielkim zakładzie uruchomiono wówczas ręczną produkcję damskiego obuwia. Rzemieślnicze początki zapewniły firmie doświadczenie, które wraz z rozwojem procesów produkcyjnych przyniosło firmie sukces. Kolekcje powstają we współpracy z włoskimi stylistami, którzy są odpowiedzialni za projekty. Z Włoch pochodzą również materiały wykorzystywane do produkcji obuwia. Firma stawia na jakość i skrupulatnie dba o każdy szczegół, dzięki czemu obuwie Lizard jest wygodne i trwałe.

Marka Lizard jest otwarta na współpracę z młodymi projektantami, w 2018 roku podjęła współpracę z Kasią Ostapowicz, która zaowocowała kolekcją Holly Queen.

9. Balagan

Balagan stanowi owoc współpracy dwóch przyjaciółek na co dzień mieszkających w Warszawie i Tel Awiwie. Dwukulturowość kształtuje styl marki, która jest otwarta i kreatywna, inspirowana ulicznym stylem obydwu miast. Obuwie jest wykonane z wysokiej jakości skór naturalnych, minimalistyczne, funkcjonalne i wygodne.

10. Maciejka

Firma Maciejka rozpoczęła swoją działalność w 1997 roku, zaczynając od dwóch modeli butów dziecięcych. Wraz z prężnym rozwojem firmy do oferty włączono obuwie damskie i komunijne. Obecnie Maciejka to głównie obuwie damskie – bazujące na klasycznych projektach z nutą awangardy. By podnieść jakość i zwiększyć wygodę swoich produktów, marka wykorzystuje najlepsze gatunkowo skóry i nowoczesne technologie. Super elastic to system, który pozwala na idealne dopasowanie obuwia do kształtu stopy, a konstrukcja fresh air zapewnia większy dostęp powietrza do wnętrza buta. Obecnie marka przymierza się do rozszerzenia swojej działalności na rynek międzynarodowy.

Agata Gortat – Wojakowska

Interesują Cię buty? Czytaj dalej: Jak dopasować torebkę do sylwetki, stylizacji i butów?