W kwietniu byliśmy świadkami niezwykłego wydarzenia. Oczy całego modowego świata zwrócone były w kierunku Nowego Jorku, gdzie odbyła się pierwsza edycja AI Fashion Week. Największe marki zgłaszały swoje projekty stworzone przy wykorzystaniu możliwości oferowanych przez sztuczną inteligencję, a trzech laureatów zobaczy swoje projekty w formie jak najbardziej rzeczywistej kolekcji.

Sztuczna inteligencja w roli projektanta mody

AI (sztuczna inteligencja, z angielskiego Artificial Intelligence) wpisała się w obecne czasy na dobre, już parę lat temu. Prawdziwym przebojem stała się w zeszłym roku, kiedy to pojawił się czat GPT (z ang. Generative Pre-trained Transformer) i aplikacja do tworzenia obrazu. Sztuczna inteligencja (SI) coraz częściej wspomaga działania marketingowe, pisze wiersze, tworzy internetowe treści, a nawet strony www.

W tym roku odważnie wkracza również na modowy wybieg w roli projektanta i tworzy śmiałe i nietuzinkowe kreacje.

Alves Knop

Pierwszy w historii AI Fashion Week, trwał nie tydzień, a dwa dni i odbył się w nowojorskim Spring Studios. Wydarzenie skupiające się na modzie tworzonej cyfrowo odbyło się w formule hybrydowej. Udział w AI Fashion Week wzięli zarówno początkujący projektanci, jak i uznane domy mody, a warunkiem konkursu było zgłoszenie projektów stworzonych z wykorzystaniem możliwości sztucznej inteligencji.

Annatarian

Organizator podkreślał, że celem wydarzenia jest połączenie świata wirtualnego z rzeczywistym oraz stworzenie podwalin pod budowę mostu między dwoma różnymi wymiarami. W XXI wieku każdy z nas ma dwie tożsamości: realną i wirtualną, które choć oddzielne, często się jednak przenikają.

Właśnie to mieli pokazać w swoich projektach kreatorzy mody, którzy w tym sezonie oficjalnie połączyli siły z SI.

Anya Klyueva

Cyfrowa odzież

Projektanci dostali pozornie proste zadanie, które kwalifikowało ich do udziału w tegorocznym, pierwszym AI Fashion Week. Zadanie to polegało na zaprojektowaniu ubrań przyszłości.

Każdy miał możliwość przesłania od 15 do 30 projektów, których forma prezentacji była dowolna. Organizatorzy konkursu postawili tylko jeden warunek: każdy element prezentowanej kolekcji musi być możliwy do stworzenia w rzeczywistości.

Aria Phenix

Kolekcja powinna być prêt-à-porter, co oznacza, że projekty mają być realistyczne i „gotowe do noszenia”. Na laureatów czekała bowiem realna nagroda – fizyczne stworzenie produktów przez Revolve Group i ich sprzedaż w sklepach Revolve.

Do konkursu zgłosiło się kilkuset projektantów z całego świata, z których większość posłużyła się generatorem obrazów AI Midjourney. Uczestnicy wydarzenia oglądali grafiki z kreacjami na ekranach rozmieszczonych w Spring Studios w Nowym Jorku, natomiast w wydarzeniu można było wziąć udział również online i przeglądać projekty na własnym urządzeniu.

Chu

Projekty trójki zwycięskich projektantów zaistnieją w realnym świecie i w fizycznej formie trafią do odbiorców.

Zwycięska trójka zostanie wyłoniona w późniejszym terminie, natomiast dzisiaj znamy już oficjalne grono TOP10 projektantów (kolejność alfabetyczna): Alves Knop (Brazylia), Annatarian (USA), Anya Klyueva (Rosja), Aria Phenix (Brazylia), Chu (USA), Gaby Roses (Urugwaj), Gianluca Traina (Włochy), Matilde Mariano (Portugalia), OPE (USA), Paatiff (Portugalia).

Moda przyszłości

Projektanci są coraz bardziej świadomi wpływu mody na środowisko naturalne, co skutkuje przede wszystkim zmianami w zakresie wykorzystywanych tkanin. Zmienia się również podejście do samych projektów – następuje zwrot w kierunku większej funkcjonalności oraz ponadczasowości ubrań.

Trend ten będzie się nasilał, w miarę jak w zamożnych społeczeństwach będzie rosła świadomość katastrofalnych skutków globalnego ocieplenia.

Paatiff

Efektem będzie wybieranie przez świadomych użytkowników ubrań wszechstronnych, wygodnych i trwałych. W przyszłości możemy się spodziewać bardziej minimalistycznych strojów, które będą uniwersalne w kontekście płci.

Wzrost świadomości ekologicznej konsumentów doprowadził do większego zapotrzebowania na zrównoważone pozyskiwanie tkanin i innych surowców. Obecnie wykorzystuje się już takie materiały jak bawełna czy też bambus pochodzące z organicznych upraw oraz inne materiały pochodzące z recyklingu. Ponadto projektanci eksperymentują już z różnego rodzaju materiałami syntetycznymi, które są przyjazne środowisku.

Gianluca Traina

Czy SI zrewolucjonizuje świat mody?

Sztuczna inteligencja coraz śmielej i częściej gości w wielu sferach współczesnego świata, a co za tym idzie, w życiu każdego z nas. Spotkać ją można chociażby w reklamach online, na zakupach, czy jako wirtualnych asystentów. Sztuczna inteligencja może przerażać, fascynować i inspirować jednocześnie.

Czy w najbliższym czasie SI całkowicie zastąpi projektantów mody?

Inicjatorzy AI Fashion Week wierzą, że możliwe jest połączenie mody z technologią i chcą przesuwać granice modowej branży i stawiać na nietuzinkowe projekty. Organizatorzy wydarzenia podkreślali, że wykorzystanie sztucznej inteligencji zmieni proces projektowania ubrań, ale nie odbierze przyjemności z ich noszenia. Wszystko wskazuje na to, że sztuczna inteligencja będzie wspierała branżę fashion w nadchodzącej rewolucji.

Matilde Mariano

Współczesne megatrendy (dążenie do zrównoważonej konsumpcji, ewolucja postrzegania ról społecznych czy zmieniający się klimat) będą na przestrzeni następnych dziesięcioleci kształtować (a w zasadzie rewolucjonizować) modowe trendy. Jak przekonuje Marta Fryzowska, wiceprezeska VRG odpowiedzialna za segment fashion, przyszłość mody to równoczesny rozwój w obu tych światach.

„Moda zawsze była odzwierciedleniem czasów, w których żyjemy, owocem mieszanki kultury, ludzkiej kreatywności i warunków ekonomicznych. Dziś, wraz z postępem technologicznym, zmieniającymi się zachowaniami konsumentów i rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój, branża fashion szykuje się na radykalną zmianę” – mówi Marta Fryzowska.

Równoległe wybiegi

Pandemia COVID-19 zmusiła wiele pokazów mody do przeniesienia się do świata wirtualnego. Projektanci wykorzystali potencjał platform cyfrowych, aby zaprezentować swoje kolekcje w sposób innowacyjny. Możliwości cyfrowej mody są nieograniczone – od renderingów i animacji 3D po hologramy i wirtualną rzeczywistość.

Marta Fryzowska przekonuje, że prawdziwy rozkwit wirtualnej mody ciągle przed nami, ponieważ łączy ona dążenie do minimalizowania wpływu na środowisko oraz potrzebę ekspresji naszych cyfrowych ja.

Rozwój wirtualnej rzeczywistości otwiera nowy rynek dla marek oraz projektantów, którzy będą tworzyć wyłącznie wirtualne ubrania. Następnie ich użytkownicy będą mogli zakupić te produkty w wirtualnym świecie.

Współczesna technologia pozwala natomiast wirtualną modę nosić w pewnym sensie w fizycznej rzeczywistości, dzięki filtrom nakładającym części garderoby na bazowy outfit, aktywowanym przez specjalne gogle lub przy użyciu smartfonów.

Ope

Jak sztuczna inteligencja poradziła sobie w roli projektanta?

Wiele zgłoszonych do konkursu projektów imponowało niezwykłą oryginalnością i wysublimowaniem. Niestety nie z każdej propozycji dałoby się stworzyć prawdziwy projekt. Część projektów była zwyczajnie nierealistyczna. Sztuczna inteligencja miewała problemy z narysowaniem pasków do spodni czy rozlokowaniem otworów oraz klamer.

Branżowy serwis „Business of Fashion” komentuje, że uszycie ubrań na podstawie projektów przygotowanych przez sztuczną inteligencję jest naprawdę dużym wyzwaniem.

Korzystając z generatora obrazów, można było stworzyć dosłownie wszystko, a pomimo tego nie wszystko wyszło zgodnie z panującymi trendami. To na co zwrócono uwagę to fakt, że projekty te nie były inkluzywne – większość sylwetek pokazywała wszechobecną chudość.

Na plus na pewno należy zapisać soczystość kolorów, realistyczne tekstury, ciekawe printy i misterne zdobienia. Imponująco wypadły dzianiny i błyszczące aplikacje – cekiny, brokat, kryształy.

Gaby Roses

Przyszłość SI w branży fashion

Pomimo wszechobecnego wpływu AI na współczesny świat, pamiętajmy, że za stworzeniem (i wykorzystaniem) sztucznej inteligencji stoi człowiek. Projektanci będą doskonale wiedzieli jak urzeczywistnić ich pomysły przy pomocy AI. Projekty, które zaprezentowano w trakcie pierwszego AI Fashion Week udowadniają, że realizacja pomysłów AI w realnym świecie jest mocno ograniczona, co sprawia, że prawdziwi projektanci mogą raczej odetchnąć z ulgą.

Założenia organizatorów tego wydarzenia są najbardziej prawdopodobne – AI nie zastąpi człowieka w branży fashion, ale wszystko wskazuje na to, że swoją nieograniczoną kreatywnością może pomóc we wdrożeniu nadchodzących megatrendów.

Zapraszamy do lektury pozostałych artykułów w tej tematyce tutaj – wiadomości ze świata mody.

Agnieszka Zawadzka

Zdjęcia ilustrujące niniejszy artykuł pochodzą z oficjalnej strony wydarzenia: https://fashionweek.ai

Zdjęcie tytułowe stanowi kolaż obrazów, które powstały w programie Canva – zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję po wpisaniu słów kluczowych nawiązujących do pierwszego AI fashion week oraz roli SI w branży modowej.