Na świecie istnieje wiele globalnych marek oferujących ubrania, buty, akcesoria modowe itp. Jednak tylko jedna z nich wyróżnia się zakrojonymi na szeroką skalę działaniami na rzecz ochrony środowiska. Mowa oczywiście o firmie Timberland.

Co oznacza nazwa tej amerykańskiej marki? Od jakiego słowa się wywodzi? Jaka jej historia i najciekawsze fakty?

Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Zacznijmy nietypowo, od filmu promującego kampanię społeczną marki Timberland “Nature needs heroes”. Obejrzyj krótki film:

Timberland – od marzenia do obuwniczego imperium

Marka Timberland nie powstałaby gdyby nie śmiały plan marzącego o międzynarodowym sukcesie szewca.

Nathan Swartz, bo o nim mowa, pragnął stworzyć idealne buty odpowiadające potrzebom ciężko pracujących ludzi. Gdy w 1952 roku wykupił część udziałów w Abington Shoe Company, niewielkiej bostońskiej firmie, nikt nie przypuszczał, że wkrótce po obuwie Swartza będą ustawiać się długie kolejki.

Niedługo później, Nathan zaprosił do rodzinnego biznesu synów. Tak narodziła się rodzinna firma Timberland, której nazwa oznacza „człowieka z lasu”.

W połowie lat 60. Swartz wymyślił innowacyjną metodę produkcji obuwia, polegającą na bezszwowym łączeniu cholewki z podeszwą. Do pełni szczęścia brakowało jedynie wodoodpornego materiału – ten pojawił się w 1973 roku. To właśnie wtedy Nathan zaprezentował światu model 10061. Solidne, noszone bez względu na porę roku, wykonane z żółtego nubuku trapery wkrótce stały się flagowym produktem marki.

Żółtym Butem zachwycili się pracownicy obuwniczego imperium, później Amerykanie i reszta świata.

Tak spełnił się ich „american dream”.

Pięć lat później, do musztardowych traperów dodano pierwsze, ręcznie szyte mokasyny. Do ich wyrobu wykorzystywano najlepszej jakości materiały. Solidna konstrukcja sprawiała, że obuwie było trwałe i przeznaczone do noszenia przez wiele sezonów.

W 1979 roku właściciele marki stworzyli kolejny bestseller – obuwie przeznaczone do noszenia na łódce. Dzięki klasycznemu designowi stały się niemal tak popularne co musztardowe trapery. Rok później wodoodporne obuwie, na czele z Yellow Boot, pojawiło się w Europie.

Rozwój. Nowe kolekcje obuwia

Nathan Swartz, nowy właściciel obuwniczego imperium, doskonale zdawał sobie sprawę z faktu, że aby firma mogła się rozwijać, musi rozszerzyć swój asortyment.

Dlatego już w 1990 roku zaprezentował pierwszą damską kolekcję obuwia, złożoną z legendarnych już traperów i innych cenionych na świecie modeli butów.

Sześć lat później na rynek weszła kolekcja Outdoor Performance, będąca idealnym dopełnieniem casualowych stylizacji. Oparta na nowoczesnych technologiach, tj. ACC, B.S.F.P. i ACT, umożliwiała większy komfort, wygodę i kontrolę ruchu podczas wysiłku fizycznego. Ta ostatnia technologia, spotykana w niemal wszystkich modelach obuwia marki Timberland, zapewnia stopom optymalną amortyzację i wentylację.

Kolejna rewolucja dla marki Timberland nadeszła nieco później. Związana była ze skórzanymi, bestsellerowymi akcesoriami, doskonale współgrającymi z musztardowymi traperami.

Już nie tylko buty. Do portfolio dołączają skórzane akcesoria modowe

Nathan Swartz nie byłby sobą gdyby nie stworzył czegoś nowego.

Był typem wizjonera, który wiedział, że tylko poprzez autentyczność, transparentność i zaangażowanie osiągnie swój cel.

W przeciwieństwie do innych projektantów i właścicieli modowych marek, Swartz nowe rozwiązania wprowadzał powoli.

W 1990 roku w salonach firmy Timberland obok outdoorowych kolekcji obuwia, pojawiły się ubrania, paski, portfele, rękawiczki, torby o prostym i klasycznym wyglądzie. Każdy przedmiot wykonano zgodnie z filozofią marki „Best Then. Better Now”. Zadbano o każdy, najdrobniejszy detal.

Czas na zegarki!

Sześć lat później, Natan Swartz dał zielone światło nowej kolekcji zegarków.

Dopełniające sportowy look modele są praktycznymi dodatkami do mody na co dzień, w większości wyposażono je w wodoszczelność klasy 30 m lub więcej, co pozwala na spacer po lesie i niewielki kontakt z deszczem.

Zegarki mają design kompatybilny z butami czy ubraniami tej marki. Bardzo podobna jest także kolorystyka – zielenie, brązy, żółcie są tymi dominującymi.

Timberland – marka zaangażowana w ochronę środowiska

To, co wyróżnia markę Timberland od innych modowych marek to szeroko rozwinięta działalność proekologiczna, która rozpoczęła się od wolontariackiej idei Path Service. W jej ramach, pracownicy mogą przeznaczyć 16 pełnopłatnych godzin na pomoc jednemu ze stowarzyszeń wspierających potrzebujących.

Na tym jednak nie koniec!

W 1993 roku marka Timberland została nowym członkiem CERES (Coalition for Evironmentally Responsible Economies), organizacji promującej ochronę środowiska.

Niedługo potem, z okazji 25-lecia akcji Path of Service, powstał nowy projekt wspierający lokalną społeczność. Sev-a-Palooza, podobnie jak inne proekologiczne programy marki, szybko zyskał rzesze zwolenników.

Natura potrzebuje bohaterów

Nowy właściciel marki Timberland, Jeffery Swartz, przy każdej nadarzającej się okazji podkreśla swoje zaangażowanie w ochronę środowiska.

Obuwie i akcesoria są produkowane wyłącznie z pochodzących z recyklingu materiałów, a za każdą sprzedaną parę butów pracownicy sadzą jedno drzewo.

To właśnie z myślą o środowisku właściciele marki zdecydowali się na stworzenie specjalnych etykiet. Z etykiet Nutritional Label klienci dowiadują się w jakich warunkach powstawał dany produkt, ile energii zużyto na wykonanie go, i czy w fabryce pracują dzieci.

Co ciekawe, mimo iż coraz więcej lokalnych marek decyduje się na tego typu rozwiązanie, firma Timberland stała się w tej dziedzinie pionierem.

Właściciele marki Timberland dbają też o pomoc lokalnej społeczności. Kiedy w 2005 roku w Stanach Zjednoczonych pojawił się huragan Katrina, Jeffery Swartz natychmiast zgodził się na przyznanie krótkoterminowych urlopów osobom udzielającym pomocy potrzebującym.

Te wszystkie działania, zarówno związane z ekologią jak i tworzeniem zrównoważonego, odpowiedzialnego biznesu, sprawiły, że marka Timberland otrzymała prestiżową nagrodę Business Ethics’ Corparate Social Responsibility.

Firma Timberland cały czas nie przestaje zaskakiwać. Tylko w tym roku pojawiła się inspirowana musztardowymi traperami kolekcja zarówno męskich, damskich jak i dziecięcych sandałów idealnych na lato.

Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące marki Timberland znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu – TIMBERLAND.

Małgorzata Giermaz

*źródło zdjęć: oficjalny fanpage marki Timberland na Facebooku

Baner