„Moda, sztuka, edukacja” – pod takim hasłem odbyła się kolejna już edycja Cracow Fashion Week. To jedno z największych wydarzeń mody o międzynarodowej renomie. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, obejrzyj autorskie zdjęcia, dowiedz się więcej!

Cracow Fashion Week to jedno z największych wydarzeń mody w Polsce. Festiwal organizowany jest od 12 lat przez Szkołę Artystycznego Projektowania Ubioru (SAPU) oraz Agencję Modelek i Promocji Mody Reklamex. Edycja 2019 odbywała się w różnych częściach Krakowa w dniach 9-17 marca br.

W ramach festiwalu zaplanowano liczne spotkania, wystawy fotografii mody oraz pokazy mody młodych, zdolnych projektantów, co pokażemy Wam w części 2 artykułu. W bogatym programie znalazły się także prezentacje, warsztaty i wykłady znawców branży fashion.

Redakcja portalu „Zegarki i Moda” uczestniczyła w jednym, przedostatnim dniu festiwalu. W sobotę, 17 marca, wraz z promieniami wiosennego słońca, zawitaliśmy do Krakowa do dzielnicy Kazimierz. Śmiało można powiedzieć, że to nie tylko jedna z ważniejszych atrakcji turystycznych Krakowa, lecz także ośrodek życia kulturalnego miasta. To tu mieszczą się liczne synagogi, cmentarze (kirkuty) i inne żydowskie zabytki.

Kazimierz słynie także z wielu kawiarni i restauracji. Mieszczą się tu nawet lokale rekomendowane w przewodniku Michelin.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Przy ul. Bożego Ciała 10 mieści się Slow Fashion Cafe. Jest to jedyne takie miejsce w Krakowie, gdzie miłośnicy aromatycznej kawy, mody i maszyny do szycia z pewnością spędzają dużo czasu. Jest to kawiarnia połączona ze szkołą krawiecką, gdzie odbywają się różnego rodzaju kursy szycia.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Ale Slow Fashion Cafe to nie tylko miejsce, gdzie można od podstaw nauczyć się szyć. Działa tu sklep, gdzie można kupić gotowe ubrania projektantek, przejrzeć najnowszą prasę modową oraz… dokształcić się. To właśnie tu, w ramach Cracow Fashion Week, odbyły się ciekawe warsztaty. Jesteście ciekawi o czym była mowa? To przeczytajcie.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

1. Reklama w Internecie

„Projektancie, promuj się w Internecie. Niezbędnik przedsiębiorcy, czyli narzędzia, które przydadzą się Twojej firmie” – to temat pierwszych warsztatów, które przybrały formę profesjonalnego szkolenia. Prowadziła je Kamila Gąsior – doradca w projekcie Google Internetowe Rewolucje oraz specjalistka od marketingu internetowego, która dzięki swojej pasji i zamiłowaniu do pracy z ludźmi pomaga małym i średnim przedsiębiorcom w tworzeniu strategii marketingowych.

Kamila Gąsior, podczas prezentacji zarekomendowała przedsiębiorcom, by korzystali z mediów społecznościowych, założyli wizytówkę w Google oraz własną stronę internetową, która pozwoli im ukształtować profesjonalny wizerunek w sieci.

Doradca w projekcie Google, podpowiedziała także przedsiębiorcom kilka narzędzi, które mogą przydać się w działalności firmy. Narzędzia z których warto skorzystać to m.in.:
Google Moja Firma – umożliwia założenie wizytówki w Google,
Test My Site – pozwala sprawdzić prędkość ładowania się strony internetowej,
Page Speed Insights – sprawdza szybkość działania strony www,
Google Analytics – znane większości założycieli stron internetowych i blogów, narzędzie do analizy statystyk serwisów www.

Więcej informacji o projekcie Google Internetowe Rewolucje – TUTAJ.

2. Design Thinking

Kolejny warsztat poświęcony był amerykańskiej, innowacyjnej metodzie pracy Design Thinking. Prowadzącą była Karolina Suślik, entuzjastka i praktyk metody, właścicielka marki Kocimetka oraz autorka bloga o kreatywności www.mysleniekreatywne.pl

Suślik podczas prezentacji słusznie zauważyła, że kiedyś zamówienia u krawców składało się indywidualnie. Ręczne wykonane ubrań co prawda było energochłonne i kosztowne, ale bardzo wartościowe. Dziś czasy się zmieniły, mamy nowe realia i łatwy dostęp do ubrań. Nastała era konsumpcjonizmu. Odzieży mamy dużo, są też o wiele tańsze w produkcji niż niegdyś. Niestety, to prowadzi do tego, że wszyscy wyglądamy tak samo.

I tutaj właśnie wkracza Design Thinking. W kontekście krawiectwa, to metoda, która ma wyzwalać u projektantów niesamowite pokłady kreatywności. Ma wyzwalać twórczą odwagę, by tworzyć projekty śmiałe, odważne, przebojowe, pomysłowe, wręcz innowacyjne!

3. „Kiedyś to było. Słów parę o krawieckim biznesie dawnych wieków”

„Kiedyś to było. Słów parę o krawieckim biznesie dawnych wieków” – to temat kolejnych warsztatów prowadzonych przez Tomasza Łomnickiego, wielkiego miłośnika historii krawiectwa, który pod szyldem „Łomnicki. Krawiectwo historyczne” stara się wiernie odtwarzać ubiory dawnych epok. Więcej informacji pod adresem: www.lomnicki.eu.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Łomnicki, mimo tematu ciężkiego kalibru, wykład lekko zaczął od tego, że krawiectwo historyczne ma bardzo długą historię. Pierwsze cechy rzemieślnicze powstały już w XIV wieku! W typowym zakładzie krawieckim pracowały 3 osoby. Były nimi w kolejności od najważniejszego do tego najmniej istotnego: mistrz, czeladnik i uczeń.

Następnie, znawca krótko opowiedział o zakresie obowiązków każdego z nich, drodze jaką musiał przebyć każdy uczeń, by zostać czeladnikiem, a czeladnik mistrzem. Proces był co prawda długi, ale opłacalny. Bowiem mistrz mógł prowadzić własny warsztat krawiecki i zatrudnić ucznia. Stawiało się akcent na indywidualność, po to, by przekazać maksimum tajemnej wiedzy krawieckiej.

Wszystkie najważniejsze kwestie zawarte były w księgach krawieckich. Zawarte w nich były kroje, tam też rozpisane było szczegółowo ile materiału potrzeba na dane ubranie czy suknię dla królowej. Bo trzeba wiedzieć, że materiały odzieżowe niegdyś były niezwykle drogocenne. Żaden skrawek tkaniny nie mógł się zmarnować.

Tomasz Łomnicki podkreślił także, że mimo upływu setek lat, wiele kwestii w zakładzie krawieckim pozostało bez zmian. W pracowni zawsze znalazło się okno z dostępem do dziennego światła, duży stół na którym cięło się wykroje, nożyczki, igły, nici oraz liczne tkaniny.

4. „Odpowiedzialna moda, czyli jak być świadomym konsumentem?”

Ostatni wykład w którym mieliśmy przyjemność wziąć udział poświęcony był kwestii ekologii w modzie. „Odpowiedzialna moda, czyli jak być świadomym konsumentem?” – pytała prowadząca Agata Loegler, pasjonatka szycia i stylistka, była zakupoholiczka, która obecnie kupuje ubrań o wiele mniej, ale najwyższej jakości.

Na wstępie, Loegler podała garść informacji odnośnie przemysłu odzieżowego. Były to przerażające liczby. Przy produkcji ubrań w 20% dochodzi do zanieczyszczeń wody, w 90% bawełna jest modyfikowana genetycznie, a cały biznes fashion w 2015 r. zgarnął 1,3 tryliona dolarów! Uff!!!

Co zatem można zrobić? Czym jest ekologiczna, odpowiedzialna moda? Jakie są jej kryteria? Na co powinni zwrócić uwagę domy mody, projektanci, producenci?

Agata Loegler wskazała 8 kryteriów odpowiedzialnej mody. Są nimi:
1. Surowce przyjazne środowisku,
2. Materiały odzieżowe z recyklingu,
3. Produkcja materiałów przyjazna środowisku,
4. Sprawiedliwy handel (Fair Trade International),
5. Optymalne standardy pracy wśród pracowników, zwłaszcza szwaczek,
6. Ekonomia społeczna,
7. Przejrzystość łańcucha dostaw,
8. Lokalność i wpieranie małych, lokalnych przedsiębiorców.

Jak być świadomym konsumentem?

No dobrze, ale kryteria te dotyczą głównie przedsiębiorców czy też producentów odzieży, a możemy zrobić my – konsumenci? I tu Agata Loegler również miała gotową odpowiedź. Pasjonatka szycia i stylistka doradzała uczestnikom kursu przede wszystkim, by dwa razy pomyśleli zanim kupią daną rzecz, wybierali rozsądnie. Ubrania można także dowolnie przerabiać, jeśli ma się choć odrobinę zdolności. Jeśli nie – oddać do krawcowej. Istotną kwestią jest także uważne czytanie metek na ubraniach.

Marki ubrań, które produkują wg zasad mody odpowiedzialnej ekologiczne

Agata Loegler na koniec wykładu wskazała kilka marek ubrań, które produkują odpowiedzialnie i u których warto się zaopatrywać. Są nimi m.in.: Pat Guzik, Nago Ubrania, MARUNA, KOKO czy ADIDAS (sic!), który stworzył kostiumy kąpielowe z sieci rybackich.

Na koniec dodajmy jeszcze, że tego dnia w Slow Fashion Cafe odbyły się jeszcze dwa warsztaty. Poświęcone były fotografowaniu i filmowaniu. Prowadzone były przez Edwarda Smyłę. Ale my nie mogliśmy na nich zostać, ponieważ udaliśmy się do Galerii Handlowej Kazimierz, gdzie obywały się pokazy mody. Fotorelację zaprezentujemy Wam w 2 części artykułu, która ukaże się niebawem!

 

Agata
Redakcja Zegarki i Moda

Proponowane w tej kategorii