Kobiecość od wieków była wtłaczana w określone ramy. Nadeszła najwyższa pora, aby to zmienić! Marka biżuteryjna YES zdecydowała się pokazać nową definicję kobiecości i stworzyła na potrzeby świątecznej kampanii zupełnie nową strategię komunikacyjną. Szczerą i różnorodną.
Odwaga i autentyczność coraz śmielej przebijają się do świadomości kobiet. W reklamach panie chcą widzieć swoje reprezentantki. W różnym wieku, z różną figurą oraz w różnej sytuacji życiowej… Chcą widzieć siebie na różnych etapach życia.
“Chcemy tworzyć świat, w którym kobiety zamiast NO słyszą YES. Chcemy tworzyć świat, w którym każda z nas z dumą powie: Jestem Kobietą!”
Tekst ten ozdobił mural, który powstał u zbiegu jednych z najbardziej centralnych ulic w Warszawie. Sam obraz autorstwa Alicji Białej pokazuje solidarnie wspierające się kobiety.
Przesłanie te kontynuuje spot reklamowy, który ze względu na zbyt bezpośrednią i kontrowersyjną narrację okazał się zbyt postępowy dla niektórych mediów. Spot reklamowy pokazuje historię pięciu kobiet, które żyją w zgodzie ze sobą. Są dumne z tego, kim są. Akceptują siebie, takimi jakimi są. Nie ma nic bardziej cennego w świecie pełnym ocen i krytyki.
Jestem kobietą. Nowa kampania YES. Warto obejrzeć ten krótki film:
Minutowy spot rozpoczyna się w galerii sztuki. Przejmująca cisza zostaje przerwana przez płacz noworodka, który jest publicznie karmiony piersią przez mamę – Aleksandrę Żebrowską. Ot, zupełnie normalna życiowa sytuacja. Sama influencerka na co dzień pokazuje prawdziwą stronę macierzyństwa – piękne chwile oraz trudniejsze momenty. Sama ma troje dzieci.
Następnie już w towarzystwie muzyki operowej, wchodzi kadr z Aleksandrą Wiederek – Barańską – piękną i pozytywnie nastawioną do świata kobietą po mastektomii. Od ponad 5 lat zmaga się ona z nowotworem piersi. Z tego właśnie powodu podkreśla wagę profilaktyki raka.
Kolejną kobietą jest reprezentantką starszego pokolenia – to 74 – letnia Christina Flagmeier, która została modelką dopiero po siedemdziesiątce. Odważnie łamie ona stereotypy, że w tym wieku już czegoś „nie wypada”.
Następną bohaterką jest Bogna Golec – modelka plus – size, która dowodzi, że piękno nie ma rozmiaru. Pewna siebie kobieta uświadamia nam, że powinnyśmy się czuć dobrze w swojej skórze. Katarzyna Zillmann, wioślarka i wicemistrzyni olimpijska pojawia się jako ostatnia. W spocie pokazuje swój udany i szczęśliwy związek, który od lat tworzy ze swoją partnerką.
Niestety wciąż żyjemy w systemie patriarchalnych przekonań i stereotypowych ról, które społeczeństwo nadaje kobietom. Wciąż wiele z nas zmaga się z nierównością, szklanym sufitem, brakiem akceptacji, czy zależnością od innych. W YES zauważamy tą sytuację i chcemy ją zmieniać. Nie interesuje nas robienie długich i pięknych reklam, my chcemy pięknego, czyli wolnego, niezależnego i równego życia dla kobiet bez względu na to, kim są i co jest dla nich ważne. I wierzymy, że ta zmiana jest możliwa – przekonuje Justyna Lach, dyrektor marketingu YES.
Dlaczego marka YES zdecydowała się na nowo zdefiniować kobiecość?
Z prostego względu – ta polska firma od ponad 40 lat jest w rękach kobiet – Magdaleny Kwiatkiewicz, która wraz z mężem Michałem oraz bratem Krzysztofem Madelskim tworzą markę. Sama biżuteria wychodzi spod ręki dwóch zdolnych kobiet – Magdy Dąbrowskiej i Kasi Bukowskiej. O sile firmy świadczy prawie 200 salonów w całej Polsce i prężnie działająca witryna internetowa www.yes.pl.
Karolina Kamińska – Lipińska