84-letni Giorgio Armani to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najbogatszych projektantów w historii mody. Jego imperium obejmuje niemal każdą gałąź szeroko pojętego lifestyle’u. Oprócz ubrań, włoski maestro ma również: meble, dodatki, książki, perfumy, kosmetyki, a nawet hotele. Nic więc dziwnego, że rynkową wartość jego imperium szacuje się na – bagatela – 8,3 miliarda dolarów. Może zatem warto dowiedzieć się nieco więcej o tym fenomenalnym designerze?

Projektant urodził się 11 lipca 1934 roku w biednej rodzinie we włoskim mieście Piacenza we Włoszech. Do dziś jest to małe miasteczko bez większych aspiracji. Wychowywał się natomiast na przedmieściach Mediolanu w trudnym historycznie i ekonomicznie momencie. Wraz z rodzeństwem – bratem Sergio i siostrą Rosanną doświadczyli II wojny światowej. Jako małe dzieci musieli zmierzyć się ze śmiercią rówieśników i bliskich.

Źródło: https://www.harpersbazaar.com/fashion/designers/a11099/the-evolution-of-giorgio-armani-0615/
Giorgio Armani (z lewej) i rodzeństwo ubrani w ten sam strój przez matkę, 1942.

Jako nastolatek interesował się anatomią. Ta pierwsza fascynacja miała swój finał na wydziale medycyny Uniwersytetu w Mediolanie. Miał zostać lekarzem, ale na studiach spędził jedynie dwa lata. Został powołany do wojska. Po powrocie, dzięki przyjacielowi porzucił medyczne marzenia i dostał pracę w słynnym mediolańskim domu towarowym La Rinascente. Asystował fotografom oraz dzisiejszym visual merchandising – aranżerom wystaw sklepowych. Za jakiś czas dostał kolejną ofertę pracy – tym razem w domu mody Nino Cerruti jako główny projektant.

We wczesnych latach 60-tych Giorgio Armani poznał Sergia Galeotti’ego, który potem stał się jego przyjacielem i życiowym partnerem.

Źródło: https://www.nytimes.com/slideshow/2015/09/28/t-magazine/giorgio-armani-retrospective-book-rizzoli/s/28tmag-armani-t-slide-WZCY.html

Przyjaźń była tak owocna, że w lipcu 1975 roku wspólnie założyli spółkę Giorgio Armani S.p.A. Pierwsza kolekcja składała się wyłącznie z męskich sylwetek. W następnym roku wprowadzili do sprzedaży linię damską. Ich ubrania rozpoczęły rewolucję w sposobie ubierania się. Miały subtelną paletę kolorystyczną i idealnie dopasowywały się do ciała.

Źródło: https://www.fragrantica.com/news/Giorgio-Armani-Celebrates-His-84th-Birthday–11104.html

Źródło: https://superstarfloraluk.com/5901398-Giorgio-Armani-In-1975.html

Armani najpierw zdobył popularność w Europie, a w latach 80. ruszył na podbój Ameryki. W 1982 pojawił się na okładce magazynu „Time” jako drugi projektant w historii po Christianie Diorze. Jego ubrania nosił aktor Richard Gere w filmie „Amerykański Żigolak”, dzięki czemu projektant zyskał rozgłos i nowych klientów.

Źródło: https://www.creanavarra.es/blog/giorgio-armani/

W latach 1984-1989 ubierał także Dona Johnsona na planie filmu „Miami Vice”. Wkrótce wiele gwiazd Hollywood zwróciło się do niego z taką samą prośbą. Wśród nich były takie sławy jak Michelle Pfeiffer, Jodie Foster oraz John Travolta.

Dzięki temu, marka stała się symbolem sukcesu oraz dobrego gustu. Ludzie biznesu i mody szukali stylu „power suits”, aby podkreślić swój status społeczny i wysokie wymagania. Armani, na fali sukcesu, zaczął otwierać kolejne butiki i rozwijać markę.

Niestety, dobrą passę przerwała śmierć jego partnera biznesowego i życiowego – Sergia Galeotti’ego. Były to czasy niskiej świadomości i trudności w leczeniu AIDS. Pomimo życiowej tragedii, Armani musiał zająć się finansami firmy i przejąć stery nad zarządzaniem. Od 1985 roku zaczął samodzielnie kierować marką.

W 1989 roku Armani otworzył swoją pierwszą restaurację. Kupił także udziały w mniejszych firmach odzieżowych. Nawet kłopoty finansowe i oskarżenia o przekręty podatkowe nie powstrzymały jego ekspansji. Dzięki przyznaniu się do winy, w 1996 roku otrzymał wyrok w zawieszeniu za oszustwa podatkowe, które miały mieć miejsce w 1989 oraz 1990 roku.

W 2005 roku designer uruchomił linię Armani Prive, na którą składały się suknie haute couture. Zmierzenie się z tak wymagającym rynkiem dóbr luksusowych, stanowiło dla niego kolejne wyzwanie. Dwa lata później, w styczniu 2007 roku, Armani został pierwszym projektantem, który transmitował swój pokaz za pomocą telefonów komórkowych.

Źródło 3 zdjęć: http://fashionisers.com/fashion-news/giorgio-armani-prive-couture-fall-2016/

Muzami lub gwiazdami w kampaniach reklamowych Armaniego były Megan Fox, Victoria Beckham oraz Kate Blanchett, a także znani panowie tacy jak David Beckham, Cristiano Ronaldo oraz ostatnio Calvin Harris. Armani zaprojektował też kostiumy sceniczne Lady Gagi na trasy koncertowe „Monster Ball” oraz „Born This Way Ball”, które przyniosły piosenkarce największą popularność.

Źródło: https://senatus.net/article/lady-gaga-born-way-ball-world-tour-asia/

Źródło: https://lt.wikipedia.org/wiki/Vaizdas:Lady_Gaga_Glitter_and_Grease.jpg

Jakby tego mało, Armani zaczął działać na rynku hotelarskim. W 2010 roku otworzył swój pierwszy hotel w Dubaju, który sam zaprojektował i urządził. Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę. Szacuje się, że jego prywatna fortuna w 2013 roku wynosiła ponad 8 miliardów dolarów.

Źródło: https://www.florenceinferno.com/italian-fashion-brand-armani/

Jako tytan pracy z ponad 30-letnim doświadczeniem, Armani zgromadził następujące linie odzieżowe: Giorgio Armani, Giorgio Armani Privé, Armani Collezioni, Emporio Armani, Armani Jeans, Armani Junior, A/X Armani Exchange oraz Armani Casa oferującą elementy wystroju wnętrz. W ramach tych kolekcji produkuje odzież damską i męską, buty i torebki, zegarki, okulary, biżuterię, perfumy, kosmetyki i elementy wystroju wnętrza.


Źródło 3 zdjęć: https://www.styl.pl/raporty/raport-show/moda/news-giorgio-armani-w-znakomitej-formie,nId,323926

Dziś marka Armani jest dostępna w ponad 500 punktach sprzedaży. Pomimo ogromnego sukcesu, Armani pozostaje skromnym mężczyzną. Zatrudnia członków swojej rodziny powierzając im kolejne biznesowe przedsięwzięcia.

Po ponad trzech dekadach na ryku, nieustannie pracuje w zawodzie, a jego kolekcje cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Jest porównywany do talentów takich jak Coco Chanel oraz Yves Saint Laurent. Od momentu startu w biznesie modowym cały czas znajduje się na jego szczycie i ani myśli oddać sterów firmy w inne ręce.

 

Agata
Redakcja Zegarki i Moda

Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony: https://www.popsugar.co.uk/gdpr?utm_medium=redirect&utm_campaign=US:PL&utm_source=www.google.pl&gdpr

Proponowane w tej kategorii

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany Required fields are marked *