Zaledwie kilka słów wystarczy, by rozbudzić wyobraźnię całego świata: Złota Palma. To trofeum, które przez 70 lat stało się symbolem najwyższego uznania w świecie filmu. Choć jej blask zna każdy miłośnik kina, mało kto wie, że od 1998 roku za jej wykonanie odpowiada dom jubilerski Chopard – marka, która sztukę tworzenia biżuterii wyniosła na poziom prawdziwego kunsztu.

Rękodzieło z duszą

To nie jest zwykła nagroda. To rzeźba, biżuteria i manifest piękna w jednym. Każda Złota Palma powstaje w genewskich warsztatach Haute Joaillerie Chopard, gdzie nad jej wykonaniem czuwa zespół wyspecjalizowanych rzemieślników. 

Potrzeba aż 70 godzin precyzyjnej pracy, by z 18-karatowego etycznego złota, powstała palma osadzona na ręcznie szlifowanym kryształowym cokole.

Za tą wyjątkową transformacją stoi Caroline Scheufele, współprezeska i dyrektor artystyczna Chopard. To właśnie ona – zafascynowana światem filmu – w 1997 roku zaproponowała odświeżenie wyglądu Palmy, nadając jej formę, która dziś kojarzy się z Cannes na równi z czerwonym dywanem.

Efekt? 

19 listków złotej palmy o delikatnych kształtach, zakończonych charakterystycznym serduszkiem – symbolem Maison Chopard, wkomponowanym u podstawy trofeum. To detal, który czyni z nagrody coś więcej niż tylko symbol – czyni ją deklaracją miłości do kina.

Od Cannes do serc widzów

Od 1998 roku Złota Palma w tej wyjątkowej formie trafia w ręce największych twórców światowego kina. 

Pierwszą osobą, która otrzymała “nową” Palmę stworzoną przez Chopard był Theo Angelopoulos za film “Wieczność i jeden dzień”. Od tego czasu trofeum zdobiło półki takich legend jak Ken Loach, Francis Ford Coppola, Ruben Östlund czy Jane Campion.

Źródło: cnn.com

W niektórych edycjach, takich jak jubileuszowa 70. i 75., Chopard wzbogacił Złotą Palmę o diamentowe akcenty – wyłącznie na te wyjątkowe okazje, co tylko podkreśla jej unikalność i prestiż.

Piękno, odpowiedzialność, pasja

W tym miejscu warto dodać, że Chopard jako pierwszy dom jubilerski zaangażował się w inicjatywę tworzenia artykułów luksusowych w sposób zrównoważony. Od 2014 roku każda Złota Palma powstaje z odpowiedzialnie pozyskanego złota, zgodnie z filozofią marki „The Journey to Sustainable Luxury”. To połączenie artystycznej pasji z etyczną odpowiedzialnością, które czyni z Chopard nie tylko kreatora piękna, ale i ambasadora wartości.

78. Festiwal Filmowy w Cannes – kolejny rozdział

W maju 2025 roku odbędzie się już 78. edycja Festiwalu Filmowego w Cannes. Jury przewodniczyć będzie francuska ikona – Juliette Binoche, która tym razem stanie po drugiej stronie obiektywu, by wręczyć najważniejsze filmowe wyróżnienie – Złotą Palmę Chopard.

Źródło: wikipedia.org

To będzie kolejny moment zapisany na złotych kartach historii kina. Kolejny artysta stanie na scenie Grand Théâtre Lumière i trzymając w dłoniach symboliczny liść palmy – wykuty ze złota – usłyszy owacje, które mówią więcej niż tysiąc słów.

Źródło: palaisdesfestivals.com

Złota Palma – więcej niż nagroda

W świecie, w którym wszystko staje się cyfrowe, natychmiastowe i ulotne – Złota Palma przypomina, że są jeszcze rzeczy robione z sercem, pasją i cierpliwością. To nie tylko symbol filmowego mistrzostwa, ale również znak, że piękno – kiedy tworzone z myślą o wartościach – może trwać przez pokolenia.

Dzięki Chopard, Złota Palma nie jest już tylko nagrodą. Jest historią, sztuką i miłością do kina, która co roku ożywa na czerwonym dywanie w Cannes.

Więcej branżowych ciekawostek znajdziecie tutaj: Ciekawostki.

Julita Jagolicz