Interesujesz się modą? Na bieżąco śledzisz wydarzenia z najważniejszych pokazów mody? Michael Kors, Giorgio Armani czy Miuccia Prada to nazwiska doskonale Ci znane? Wyśmienicie! Z pewnością zatem zainteresuje Cię praca stylistki. Jeśli myślisz o tej ścieżce kariery, przeczytaj najpierw z czym się wiąże.
Mamy informację z pierwszej ręki, ponieważ o kwestie związane z zawodem doradcy wizerunkowego, wypytaliśmy Justynę Łysowską – zawodowo związaną ze światem mody stylistkę i pasjonatkę mody, współwłaścicielkę Damosfery, zwolenniczkę modowej elegancji z nutką ekstrawagancji i nonszalancji.
Jak się rozpoczęła Pani przygoda ze światem mody? Proszę przedstawić swoją osobę i swoje początki w zawodzie. I w jaki sposób nawiązała Pani pracę z portalem Damosfera.com?
Modą interesowałam się już jako mała dziewczynka, a zamiłowanie do niej przekazała mi moja babcia. Oczywiście, kiedy dorastałam o zawodzie stylisty jeszcze mało kto słyszał.
Wybrałam inny zawód, który wykonywałam przez wiele lat, ale czułam, że czegoś mi brakuje, aby czuć satysfakcję zawodową. I wtedy poznałam założycielki Damosfery, które zaproponowały mi współpracę. To nie była trudna decyzja. Postawiłam wszystko na jedną kartę. Zainwestowałam w siebie. Skończyłam certyfikowany kurs stylistki.
Czy wykształcenie kierunkowe w tym zawodzie jest konieczne? Jakie studia wyższe Pani ukończyła?
Niekoniecznie. Ja akurat skończyłam studia z kierunku public relations, więc jestem dyplomowanym specjalistą od wizerunku. Aby jednak pracować jako stylistka skończyłam Akademię Stylu w Warszawie. A w planach mam jeszcze studia podyplomowe z prognozowania trendów.
Czym się zajmuje stylistka/doradca wizerunkowy? Co warto wiedzieć o tym zawodzie? Z czym się wiąże taka praca?
Personal shopper pracuje z realnymi klientami. Dlatego musi brać pod uwagę ich własny gust, osobowość, styl życia, profesję oraz budżet. Stąd my styliści mamy ograniczenia. Możemy być na tyle kreatywni, na ile pozwoli nam na to klient. To ważne, gdyż pracując przy sesjach modowych możemy pozwolić sobie na dużo więcej, ale to dwie różne profesje.
W jaki sposób doradza Pani klientkom przy wyborze kreacji i własnego stylu?
Każda z kobiet, z którymi pracuję, jest inna. Są Panie mające w sobie dużo delikatności, subtelności i zmysłowości. Są klientki ceniące elegancję bądź nonszalancki luz. To staje się moim kluczem do tworzenia stylizacji dla nich. Zawsze staram się stworzyć dla moich klientek ultra kobiece stylizacje.
Moda powstaje z wyobraźni, a dobre i ciekawe stylizacje z harmonijnie połączonych elementów bądź z nieoczywistych zestawień na zasadzie kontrastów, wzorów, faktur, materiałów.
To, co w modzie lubię najbardziej to możliwość zabawy nią. Za Coco Chanel nieustannie swoim klientkom powtarzam: „a girls should be two things: classy and fabulous”. (przyp. red. w wolnym tłumaczeniu: dziewczyny powinny myśleć o dwóch rzeczach: o tym jak bardzo są eleganckie i wspaniałe).
Skąd Pani czerpie wiedzę na temat mody i aktualnych trendów? Gdzie Pani szuka inspiracji?
Cytując Coco Chanel: „moda nie istnieje tylko w sukienkach czy tkaninach. Moda jest na ulicach. Moda ma związek z ideałami, stylem życia i tym co w duszy gra” i to są moje inspiracje.
Kondycja zawodu w Polsce. Ilu w Polsce może być stylistów? Czy jest to zawód popularny? Czy trend wzrasta?
Nie spotkałam się z takimi statystykami. Dlatego mogę się tylko podzielić swoimi spostrzeżeniami. Trend z pewnością rosnący. Ale warto też wiedzieć, iż stylistą można łatwo zostać, dużo trudniej utrzymać się na rynku.
Jak zostać stylistką? Czy mogłaby Pani podpowiedzieć młodym, zainteresowanym adeptkom zawodu, od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę? Jaki kompetencje są wymagane? Co po prostu trzeba mieć w sobie? Jakie cechy charakteru są pożądane? (np. wysoka kultura osobista, wyczucie stylu i estetyki, zaangażowanie, pasja, kreatywność, uśmiech).
Wykształcenie powiązane z modą bądź z kierunku kreowania wizerunku niewątpliwie pomaga w tym zawodzie. Można oczywiście ukończyć warsztaty lub kurs dla stylistów.
Jednak poza otrzymaniem dyplomu czy certyfikatu liczy się przede wszystkim bycie kreatywnym oraz miłość do mody, a także profesjonalizm, podejmowanie ryzyka i wiara we własne siły.
Oferty pracy dla stylistów nie pojawiają się zazwyczaj w ogłoszeniach. Dlatego w tym zawodzie większość osiąga się samemu, poprzez motywację w budowaniu swojego portfolio i kontaktów.
Kto przede wszystkim korzysta z tego rodzaju usług – klienci indywidualni czy raczej gwiazdy? Jaki jest popyt na tego rodzaju usługi? I kto może sobie na nie pozwolić?
Obecnie każdy. Wachlarz usług stylisty jest bardzo szeroki od porady, przeglądu szafy, skompletowania garderoby, zakupów okazjonalnych, poprzez zbudowanie całego wizerunku od podstaw wraz z pełną metamorfozą. Co raz więcej Pań poszukuje swojego stylu i korzysta z fachowej pomocy i to mnie bardzo cieszy. Nie są już to tylko osoby publiczne.
Dziękuję za rozmowę.
Redakcja Zegarki i Moda
*artykuł powstał we współpracy z www.damosfera.com