
Czy moda może być ekologiczna? Czy są w branży fashion marki, które dbają o środowisko w szczególny sposób? Czy świat mody może podążać drogą blisko natury i działać zgodnie z jej rytmem? Tak! Oczywiście, że tak! Przykładem takiej firmy jest Timberland. Dowiedz się jakie konkretne działania czynią na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu!
Timberland – krótka historia długiej drogi do sukcesu marki
70 lat temu, w 1952 roku, Nathan Swartz kupuje połowę udziałów w fabryce, w której dotychczas był pracownikiem. Firma ta nazywała się Abington Shoe Company. Kilka lat później był już właścicielem całości i wraz ze swoim synem zaczął dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. W takim oto sposób rodzi się amerykańska marka odzieżowa Timberland.
Przełomem okazała się innowacja w postaci w 100% nieprzemakalnego obuwia, które osiągnięto dzięki technologii wtapiania cholewki w podeszwę. Rok 1973 jest jednym z najważniejszych momentów w historii firmy. To właśnie jest czas powstania słynnych musztardowych butów.
Wszystko zaczęło się od musztardowych butów…
Oryginalny Yellow Boot otrzymał pierwotnie nazwę Timberlander, co oznacza „człowieka z lasu”. Buty nazywane były również „butami drwala”, gdyż powstały po to, aby ułatwić życie mężczyznom, którzy ciężko pracują w terenie. Dzięki zastosowaniu nubuku, czyli odpowiednio wyprawionej skóry, odznaczały się trwałością i wodoodpornością. Skórzany materiał to jednak nie wszystko. Model 10061, bo o nim mowa posiadał również grubą podeszwę, wytrzymałe przeszycia i sznurówki. Autentyczność, szacunek dla środowiska i wysoka jakość – to cechy, za które cały świat pokochał „Żółte Buty”.
5 lat po ich premierze, firma otrzymała nazwę The Timberland Company. W tym samym czasie pojawiły się również pierwsze mokasyny na łódkę i… powtórzyły sukces pierwszego bestselleru.
Buty i odzież to jednak nie wszystko…
Jak zbudować silną i zaangażowaną społeczność?
Szersze spojrzenie na społeczne zaangażowanie biznesu pojawiło się pod koniec lat 80. XX wieku. W 1992 roku powstał Path of Service, czyli specjalny, dedykowany program, dzięki któremu pracownicy mogą poświęcić część swojego czasu pracy na wolontariat. Każdy pełnoetatowy pracownik firmy Timberland otrzymuje do 40 godzin płatnego czasu pracy na wolontariat w swojej społeczności. Aktualnie dało już to ponad 1,5 miliona godzin pracy na rzecz innych!
W 1994 roku zarząd firmy podjął decyzję o przestrzeganiu zasad CERES, czyli o zastosowaniu pełnej jawności działalności pod względem poszanowania środowiska.
Na uczczenie 25-lecia programu Path of Service powstała inna specjalna akcja o nazwie „Serv-a Palooza”, która skupia się wokół pomocy lokalnym społecznościom. Co więcej, kontynuowana jest każdego roku. W tym samym czasie zapoczątkowano także Timberland Earth Day, czyli „Dzień Ziemi”.
W jaki sposób Timberland stawia na ekologię, warto dowiedzieć się z tego filmu. Obejrzyj video:
Co dalej? Kierunki rozwoju marki i ambitne cele na 2030 rok
Niedawno Timberland zaprezentował cele, które chce osiągnąć do 2030 roku. Są one bardzo ambitne. Hasłem przewodnim jest: „Chcemy żyć w zgodzie z naturą i działać dla natury. Chcemy również pracować z nadwyżką ekologiczną”.
Co to tak naprawdę oznacza?
Po pierwsze, całość produkcji będzie opierać się o proces „Circular Design”, czyli w pełni świadomy dobór materiałów. Nic się nie może marnować. Wszystkie skrawki skór, resztki wełny czy plastik będą wykorzystywane i przetwarzane. Ponadto, materiały użyte do produkcji będą także podlegać recyklingowi pod koniec swojego użytkowania. Oznacza to w praktyce, że każda część produktu będzie mogła uzyskać nowe życie, czyli wypracowujemy prawdziwy efekt „zero waste”.
Po drugie, surowce używane w produkcji także będą pochodzić z rolnictwa regeneracyjnego. O co chodzi? Jak to będzie wyglądało w praktyce? Firma będzie nawiązywać współpracę z rolnikami, którzy będą działać zgodnie z naturalnym rytmem natury. Zapewnią glebie odpowiedni odpoczynek i czas wzrostu, dzięki czemu będzie ona zdrowsza. Zwierzęta też będą miały dodatkowe źródła pożywienia. Gleba na takich uprawach jest produktywniejsza i odporniejsza na działanie czynników atmosferycznych.
Po trzecie, Timberland zwiększy znaczenie skóry regeneracyjnej, tzw. „regenerative leather”. W specjalnie wyselekcjonowanych gospodarstwach praktyka wypasu bydła naśladuje naturalne ruchy stada, dzięki czemu ziemia może odpocząć. Wzrost traw zapewnia stworzenie naturalnych siedlisk. To natomiast użyźnia glebę, zwiększa bioróżnorodność i pozwala na skuteczne wyciąganie dwutlenku węgla z powietrza. Stworzenie łańcucha dostaw zapewnia odpowiednie zaplecze ekonomiczne dla osób uprawiających w ten sposób ziemię.
Niech ziemia się zazieleni!
Nie jest tajemnicą, że drzewa oraz miejska zieleń odgrywają niezwykłą rolę w przywróceniu Ziemi równowagi. Oczyszczają powietrze, zapobiegają erozji gleb, przeciwdziałają suszom i zmniejszają stres. Dlatego właśnie sadzenie drzew zostało uznane za jedno z najskuteczniejszych rozwiązań w walce ze zmianami klimatycznymi. W ramach kampanii Nature Needs Heroes od 2001 roku zostało posadzonych ponad 18 milionów drzew, a kolejne miliony zostaną posadzone przed markę Timberland, która sumiennie realizuje wizję bardziej ekologicznej przyszłości.
Lepszy produkt, czyli suma korzyści dla środowiska
Tworzenie nowego produktu to dla firmy Timberland bardzo złożony projekt. Po pierwsze ma być modnie. Po drugie musi być ekologicznie w sposób proaktywny – czyli z pozytywnym wpływem na środowisko. Po trzecie ma być trwałe i służyć nam długie lata!
W tym miejscu należy przypomnieć o opracowaniu „better leather”, czyli lepszej skóry, która jest wykorzystywana w paskach do zegarków Timberland. Surowiec ten pochodzi od sprawdzonych dostawców, którzy pozyskują ją w sposób zrównoważony: z użyciem minimalnej ilości wody oraz energii, nie powodując również powstania dużej ilości niewykorzystanych materiałów. Oceniane jest to w sposób obiektywny przez Leather Working Group.
Kolejnym aspektem jest także ReBOTL Fabric, czyli produkcja włókien, które pochodzą w co najmniej 40% z plastiku pochodzącego z recyklingu. Część pasków do zegarków Timberland także powstaje z zastosowaniem tego materiału. Czyli znów punkt dla planety!
Więcej o ogromnej pracy, jaką wkłada Timberland w tworzenie lepszego jutra, możecie poczytać TUTAJ.
Timberland – moda przyjazna środowisku
Timberland od lat jest jednym z najważniejszych producentów butów, odzieży oraz dodatków. Szczególnie przydatnych w terenie, czyli w lesie, na wsi, nad morzem, w górach, nad jeziorem czy nad morzem. To cały ten nasz krajobraz za oknem. To te wszystkie miejsca, w których się spotykamy, pracujemy i spędzamy wolny czas.
Każda nowa kolekcja to styl, wszechstronność, funkcjonalność oraz wysoka jakość produktów. Zegarki natomiast są idealnym połączeniem dziedzictwa marki z innowacyjnymi technologiami. Obecnie są one dostępne w ponad 4000 punktach sprzedażowych na całym świecie. Timberland, jak nikt inny, potrafi zwinnie połączyć najwyższą jakość produktów z zaangażowaniem w ochronę środowiska i odpowiedzialność społeczną. Pozwala to stworzyć swoistą pętlę korzyści, które służą wszystkiemu i wszystkim – produktom, które są trwałe i na najwyższym poziomie. Przyrodzie – dzięki działalności zgodnie z jej rytmem. Ludziom, którzy żyją w czystszym i przyjaźniejszym środowisku.
Timberland w social mediach
Jeśli chcecie wiedzieć więcej na temat działań proekologicznych marki Timberland, regularnie sprawdzajcie nowości na Facebooku, do czego Was serdecznie zachęcamy!
Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące marki Timberland znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu – TIMBERLAND.
Karolina Kamińska – Lipińska