Marka Swarovski od wielu już lat jest synonimem nie tylko kryształów o lśniącym blasku, ale też kreatywności i innowacyjności wykazywanych przy projektowaniu ozdób jubilerskich. Dziś Swarovski jest niekwestionowanym liderem w dziedzinie produkcji i sprzedaży wyrobów ze szlifowanego kryształu.
Perfekcyjny szlif i spektakularny blask wyrobów tej marki, sprawiają, że wyroby te zyskały ogromną popularność i renomę nie tylko w świecie jubilerstwa. Kamienie Swarovskiego wykorzystywane są dziś w świecie mody przez takich projektantów jak: Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Gianni Versace, Gucci czy Prada.
W czym tkwi magia i sekret tej marki i jaka jest jej historia? Zapraszamy w krótką podróż do malowniczego miasteczka Wattens w austriackich Alpach, gdzie rozpoczęła się historia kryształowego potentata.
Swarovski – historia marki
Założyciel marki – Daniel Swarovski – przyszedł na świat w latach 60. XIX wieku w małej wiosce Georgenthal położonej w północnych Czechach. W młodości nabywał umiejętności szlifowania szkła w małej fabryce pod okiem swojego ojca. Stał się ekspertem w swojej dziedzinie. Uważał jednak, że technika ręcznej obróbki szkła wymaga udoskonalenia.
Jego wizyta na Pierwszej Wystawie Elektrycznej w Wiedniu znacząca zmieniła jego życie. Zobaczył tam wiele nowatorskich maszyn wynalezionych m.in. przez Thomasa Edisona. Wizyta młodego Swarovskiego w Wiedniu była motorem napędowym do rozwoju technologii w jego własnej produkcji. Stało się to punktem zwrotnym i przełomowym w całej historii jubilerskiej obróbce kryształów!
Rewolucyjna maszyna do cięcia szkła
Dzięki zapałowi i doświadczeniu Daniel Swarovski w 1882 roku opatentował elektryczną maszynę do cięcia szkła. Jego celem było stworzenie „diamentu dla wszystkich”. Patent projektanta polegał na topieniu mieszanki piasku kwarcowego, potasu, minium i sody w wysokich temperaturach. Jednak dokładny proces obróbki pozostaje ścisłą tajemnicą przedsiębiorstwa aż do dziś! W celu uzyskania załamania światła w spektrum tęczy wykorzystuje wypracowane przez lata odpowiednie kąty cięcia, a także metaliczne powłoki rozpraszające światło, to jest: Aurora Borealis, Crystal Transmission, Volcano czy Dorado.
Początek światowej ekspansji marki Swarovski
Początek XX wieku przyniósł firmie rozwój w produkcji sztucznych kryształków. Nie trzeba było długo czekać, kiedy światowi projektanci mody haute couture (m.in. Coco Chanel) zainteresowali się coraz popularniejszymi, szlifowanymi kryształkami i zaczęli wprowadzać je jako dodatki w swoich kolekcjach.
W latach 30. XX wieku w odpowiedzi na coraz większe zapotrzebowanie na błyszczące kamienie uruchomiona została produkcja gotowych taśm pasmanteryjnych. Firma systematycznie się rozrastała i poszerzała swoje wpływy.
20 lat później Daniel Swarovski wprowadził na rynek swój najważniejszy produkt – kryształ Aurora Borealis, mieniący się wszystkimi kolorami tęczy.
Swarovski na ekranach w Hollywood
w 1961 roku Audrey Hepburn w słynnym „Śniadaniu u Tiffany’ego” olśniła publiczność koroną wykonaną z kryształków Swarovskiego. Rok później Marilyn Monroe, wykonuje kultowe „Happy Birthday Mr. President” dla prezydenta J.F. Kennedy’ego w Madison Square Garden. Występuje w cielistej sukni, projektu Jeana Louisa, zdobionej 2500 kryształków, które w świetle reflektorów mienią się tysiącem kolorów sprawiając, że tkanina znika w blasku kryształków.
W roku 1989 powstaje nowe logo marki Swarovski – kultowy znak rozpoznawczy w postaci łabędzia.
Rodzinna firma
W wieku 94 lat, w roku 1956 roku Daniel Swarovski zmarł pozostawiając po sobie niebywałe dziedzictwo oraz testament, który precyzyjnie określał zasady zarządzania firmą. Mogą to robić jedynie członkowie rodu. Po dziś dzień kluczowe stanowiska oraz udziały w firmie mogą być obsadzane i sprzedawane jedynie członkom rodziny.
Obecnie firma mieści się w Wattens, zatrudnia 22 000 pracowników i ma przedstawicielstwa w 120 krajach.
W setną rocznicę powstania firmy, w 1995 roku, firma wybudowała w Wattens muzeum multimedialne „Kryształowe światy”. Ukazuje ono innowacyjność Swarovskiego, a także bogate możliwości kryształu. Do tej pory park odwiedziło ponad 7 milionów turystów i jest to druga pod względem popularności atrakcja turystyczna Austrii.
Swarovski. Czym ta marka wyróżnia się na rynku jubilerskim?
Swarovski zawdzięcza swoją popularność prostym i efektywnym kształtom. W latach 70. XX wieku firma wprowadziła na rynek cyrkonie – sztuczne kamienie, które doskonale imitują diamenty.
Kryształy Swarovskiego mienią się tysiącem barw. Ich blask oraz nieodparty urok nie ustępuje kamieniom szlachetnym. Dziś marka oferuje kilkaset różnych kształtów kryształków. Znajdziemy m.in. kryształowe koraliki w prostych oraz w nietypowych kształtach koraliki modułowe czy szklane kaboszony.
Słynne kryształki Swarovskiego to diamentowy blask, odrobina luksusu i szczypta piękna. Biżuteria, zegarki czy kreacje ozdobione „diamentami dla każdego” cieszą nasze oczy już od ponad 125 lat!
Agnieszka Zawadzka