Francuska artystka o tysiącu twarzy Lou Doillon dołączyła do społeczności kobiet, które dbają o elegancję w duchu wolności. Aktorka i modelka uwodzi na nadgarstku esencją stylu Cartier. Jaki jest efekt spotkania francuskiej artystki z rodzimym konglomeratem dóbr luksusowych?

Źródło Cartier

Cartier- historia króla jubilerów

Louis-François Cartier rozpoczął swoją karierę w wieku 28 lat. Po odbyciu stażu u znanego zegarmistrza Adolpha Picarda przejął w 1947 roku jego pracownię i otworzył własne atelier. Przerobił lokal, dostosowując go do swoich potrzeb, tak aby w przyszłości wytwarzać broszki oraz kosztowności z platyny. Szybko zdobył rozgłos i zbudował solidną renomę poprzez zaspakajanie najbardziej ekstrawaganckich pragnień arystokratycznej klienteli.

6 lat później przeniósł się do modnej paryskiej dzielnicy Palais-Royal i stał się ulubieńcem bogatych i sławnych członków królewskich dworów Europy, a patronat kuzyna Napoleona III otworzył mu drzwi do społeczeństwa paryskiego na szeroką skalę.

W roku 1898 syn Louisa – François, Alfred przeniósł biżuteryjną pracownię do centrum paryskiego luksusu przy Rue de la Paix 13, gdzie do dziś znajduje się jeden z najważniejszych butików Cartier. Z tego okresu pochodzą również pierwsze zapiski świadczące o zainteresowaniu zegarmistrzowskim.

Marka stawała się coraz bardziej popularna, dlatego Alfred postanowił poszerzyć jej ekspansję na zagraniczne rynki i powierzył tę rolę swoim synom. Tak powstały oddziały w Londynie i Nowym Jorku. Kierowanie butikiem w Paryżu przekazał swojemu najstarszemu synowi Louisowi, który był utalentowanym biznesmenem, uznanym kolekcjonerem, ale przede wszystkim dostojnym dżentelmenem. Wkrótce zyskał wielkie uznanie wśród paryskiej arystokracji, zwłaszcza kobiet.

Kluczowym klientem Cartier okazał się książę Walii, późniejszy Edward VII, który w uznaniu zasług utytułował Louisa „jubilerem Królów, Królem wśród jubilerów”.

 

Cartier – od jubilera do zegarmistrza

Marka, od samego początku istnienia atelier, stanowi synonim dóbr luksusowych. W pierwszej kolejności kojarzona jest z ekskluzywną biżuterią, w drugiej z branżą zegarmistrzowską. Nie przeszkodziło to jednak marce w wykreowaniu takich zegarkowych ikon jak Santos, Tank czy Ballon Bleu.

Z początkiem XXI wieku wizerunek marki zaczął się przeobrażać za sprawą manufakturowego mechanizmu bazowego Calibre de Cartier wprowadzonego do produkcji za sprawą Carole Forestier.

Baignoire – symboliczne zegarmistrzostwo Cartier

Po sukcesie kwadratowego Santosa z 1904 roku oraz odważnym projekcie Tortue z 1906 roku marka stworzyła zegarek o prostokątnej tarczy z zaokrąglonymi końcami. Koncepcja ewoluowała aż do roku 1958, kiedy to koperta o lekko zakrzywionym owalu dopasowuje się do konturu nadgarstka.

W roku 1973 zegarek pojawił się na rynku pod nazwą Baignoire. Jego charakterystycznymi detalami są: wypukły kryształ, tarcza z rzymskim cyframi i gładka złota obwoluta.

 

Źródło Cartier

Od tego czasu linia Baignoire stale ewoluuje, jednak zawsze pozostaje wierna sobie i demonstruje wrodzoną nieustępliwość Cartier w zegarmistrzostwie.

Dowody spotkania Lou Doillon z Cartier Baignoire 

Lou Doillon to francuska aktorka, modelka i piosenkarka, która zetknęła się z Cartier Baignoire w swoje 18. urodziny. Wtedy to jej mama podarowała jej w prezencie zegarek, w którym młodziutka Lou doceniła piękno, szyk, elegancję i ponadczasowość formy.

 

Żródło Tages Spiegel

Wiedząc to, marka Cartier po latach zaprosiła francuską artystkę do współpracy przy prezentacji odświeżonej formy Mini Baignoire.

Jeden zegarek – dwie twarze

Nowy Baignoire został wzmocniony i zminiaturyzowany. Równowaga została odwrócona poprzez inny stosunek proporcji.

Ten ponadczasowy model dostępny jest w dwóch nowych wersjach. Pierwszy celebruje zmysłowej elegancji. Delikatna bransoleta otacza złotą tarczę. Zachowana jest czystość linii i precyzja formy.

Rzymskie cyfry umieszczone na tarczy i zakrzywiony szkło idealnie kontrastują ze złotą lunetą i czarnym, skórzanym lakierowanym paskiem, w drugiej propozycji Baignoire.

 

Źródło Cartier

Dzięki zakrzywionej obudowie zegarek delikatnie otula nadgarstek, a nowy styl w różowym, białym lub żółtym złocie – pozwala bez końca łączyć zegarek z kultowymi kreacjami Cartier.

Kultowy zegarek w nowej odsłonie

Sercem czasomierzy Mini Baignoire jest kwarcowy mechanizm. Pierwsza z propozycji to niebieskie wskazówki na srebrnym cyferblacie. Bransoleta oraz obramowanie tarczy utrzymane są w żółtym złocie. Szafirowa koronka idealnie współgra z odcieniem wskazówek.

Drugi z modeli to srebrna tarcza na czarnym lakierowanym pasku ze skóry cielęcej.

Dwie nowe odsłony z linii Baignoire mają tarczę o średnicy 24,6 mm, wodoodporność na poziomie 30. m oraz chronione jest szafirowym szkłem.

Mini Baignoire – kreacje na skrzyżowaniu tradycyjnego rzemiosła

Cartier ukrył zmianę skali i rozmycie linii w miniaturowych modelach Mini Baignoire. Projektanci przekroczyli granicę kreatywności i wykorzystali swoją podwójną tożsamość: jubilerską i zegarmistrzowską, tworząc modele o nowej funkcjonalności.

 

Źródło Cartier

Zegarek ma nie tylko odmierzać czas i być ozdobą. Cartier kreuje czasomierz jako swego rodzaju savoire-faire, dostosowując technikę łączenia zegarka z estetyką jak i transpozycją doskonałości.

Zacieranie granic

Źródło Cartier

Jeanne Toussaint, pełniła funkcję dyrektor kreatywnej od 1933 do 1970 roku. Złoto było jej ulubionym materiałem. Upodobała go sobie na wzgląd jego plastyczności. Poprzez udoskonalenie miniaturowych tarcz i cennych bransolet wykreowała Cartier Baignoire na zegarek biżuteryjny.

Dzięki zacieraniu granic między dwoma rzemiosłami marka eksponuje to co najlepsze z obu. Zaowocowało to eleganckim i wyrafinowanym designem Mini Baignoire.

Połączenie zroszonej bransolety z czystą linią miniaturowej tarczy bez zbędnych atrybutów odnoszą się do dziedzictwa Cartier.

Agnieszka Zawadzka