Rodzina zegarmistrzów mieszkała wysoko w szwajcarskich górach, latem otoczona zielonymi pastwiskami i białą zasłoną zimą. W jakiś sposób, wychodząc z ograniczeń i ograniczonej palety tego otoczenia, rodzina Piaget stworzyła świat intensywnych kolorów, odważnych innowacji i wyjątkowego kunsztu. 

Łącząc ekstrawagancję i elegancję w równym stopniu w świecie Extraleganza, każde pokolenie wykorzystało swoje różnorodne talenty, aby zbudować markę, która opanowała najpierw sztukę zegarmistrzostwa, a potem biżuterii.

Jak to się zaczęło 

Źródło: piaget.com

W 1874 roku Georges-Édouard Piaget wykorzystał długie zimowe miesiące w La Côte-aux-Fées do tworzenia mechanizmów zegarkowych. Już na początku wyróżnił się ultracienkimi wychwytami o wyjątkowej jakości i precyzji, a ostatecznie pracował dla największych nazwisk w branży zegarmistrzowskiej tamtych czasów. Jego podejście, trafnie podsumowuje motto: „Zawsze rób lepiej niż to konieczne”, położyło podwaliny pod to, co miało nastąpić później.

Ultra cienki mechanizm

W połowie XX wieku, a na czele marki będącej znakiem towarowym wnukowie Georgesa-Edouarda, Gerald i Valentin, rozwinęli działalność od La Côte-Aux-Fées po Lazurowe Wybrzeże. Gerald podróżował po świecie, szerząc wiedzę i zasięg marki Piaget, podczas gdy wyobraźnia Valentina rozpaliła nowe sposoby na wyróżnienie Piaget jako marki zegarmistrzowskiej. To on był pomysłodawcą stworzenia ultracienkiego mechanizmu, innowacji, która utorowała drogę wszystkim późniejszym osiągnięciom. 

Źródło: piaget.com

Bardzo precyzyjny, ręcznie nakręcany mechanizm o oznaczeniu 9P, mierzący zaledwie 2 mm grubości, został zaprezentowany w 1957 r. Mechanizm 12P, będący częścią ówczesnego trendu na rzecz opracowywania mechanizmów z automatycznym naciągiem sprężyny napędowej, pojawił się już w 1960 r. Był to najcieńszy na świecie mechanizm tego typu, mierzący zaledwie 2,3 mm grubości. 

Źródło: piaget.com

Wynalazki te nie tylko zrewolucjonizowały samych mechanizmów, ale uwolniły kopertę i tarczę od ograniczeń technicznych i rozmiarowych, dzięki czemu mogły stać się żywym płótnem dla twórczej ekspresji w zegarkach dla mężczyzn i kobiet.

Piękno materiałów

W 1957 roku Piaget ogłosił swoje zaangażowanie w metale szlachetne. Odtąd produkowała wyłącznie zegarki z platyny i złota. Na tle konkurentów, którzy skupiali się na praktyczności pojawiających się wówczas zegarków sportowych, było to odważne stwierdzenie. 

Podsumowując ówczesny slogan reklamowy: „Geniusz w tworzeniu, przepych w szczegółach”, Piaget wyróżnił się jako marka zegarmistrzowska, która ceni kunszt, estetyczne piękno i wyjątkowe materiały w równym stopniu, jak techniczne know-how.

Inspiracja modą

Odosobnienie w górach Jura oznaczało, że firma od dawna była samowystarczalna pod względem rozwoju własnych zasobów, w tym własnej odlewni złota w Genewie oraz wysoko wykwalifikowanych zespołów zegarmistrzów, złotników, gemmologów i rytowników. Teraz z tych fundamentów wprawnych rąk i dalekowzrocznych umysłów zrodziła się wizja Valentina dotycząca zegarków biżuteryjnych. 

Pod koniec lat 60. założył własne studio projektowe Piaget. Zatrudniając projektantów, którzy mieli raczej doświadczenie w biżuterii niż w zegarmistrzostwie. Poinstruował ich, aby „zrobili to, czego nigdy wcześniej nie robiono” i zachęcał do podróży do Paryża i czerpania inspiracji z najnowszych pokazów mody krawieckiej.

Projektanci wyrywali strony z magazynów o modzie i swoje projekty rysowali bezpośrednio na znajdujących się w nich zdjęciach, tak aby ich kreacje wpisywały się w falę wyzwolenia i nowoczesności, która miała charakteryzować świat w latach 60.

Pierwsze dzieła Piaget w ramach luksusowej biżuterii z 1959 roku bawiły się asymetrią i kompozycją kamieni o różnych szlifach. Już wtedy ruch był cechą charakterystyczną Piaget. Marka wykorzystała plastyczność złota do własnych celów twórczych, tworząc zmysłowe arcydzieła, które dopasowywały się do szyi i nadgarstków jak wstążka na kokardzie projektanta, poruszając się swobodnie wraz z noszącym. Diamenty i wykorzystane złoto powodowały, że światło odbijało się pod każdym kątem wzmacniając efekt olśnienia.

Powiew nowoczesności

Zbiegając się z wkroczeniem na nowe, kreatywne wody, firma Piaget otworzyła swój pierwszy butik w Genewie w czerwcu 1959 roku. Jej zegarki były już sprzedawane na całym świecie, ale była to okazja, aby skumulować w jednym, specjalnie zaprojektowanym miejscu zarówno  dzieła z dziedziny jaką jest zegarmistrzostwo jak i wysokiej klasy biżuterii. 

W przeciwieństwie do historycznych budynków wzdłuż ulic miasta nad jeziorem, Piaget wyrażał nowoczesności. Zamiast tradycyjnych, dużych witryn butików wypełnionych produktami, witryny Piaget były wąskie, kusząc przechodniów, aby zatrzymali się i przyjrzeli bliżej znajdującym się w środku dzieła. 

Na butiku, znanym jako Salon Piaget, szyld mówił wszystko, co potrzebne: Piaget Horlogers Joailliers. Wewnątrz znajdowała się bardziej galeria sztuki niż sklep, miejsce, w którym można było delektować oczy niezwykłymi projektami.

Nie tylko zegarki

Ten sam zespół, który stworzył te kreacje, współpracował z klientami, którzy odrzucali sztywną modę z przeszłości i szukali czegoś nowego, łączącego nowoczesność i kolor. I tak w 1966 roku firma Piaget zaprezentował swoje pierwsze zegarki z ozdobną tarczą.

Głęboki kobaltowy błękit lapis lazuli, bogate żyłki malachitu kontrastują z połyskiem złota tkanego jak kolczuga. Ogólny efekt poprawiło opracowanie przez Piageta własnej techniki Palace Decor. Mając swoje korzenie w tradycji grawerowania giloszowego, który był używany od lat do ozdabiania tarcz zegarków, Piaget wyzwolił tę technikę spoza granic tarczy i zaczął grawerować ciasno tkane złote bransoletki, tworząc bogate, gęsto teksturowane wzory imitujące naturę, takie jak kora, futro czy szron. 

Wkrótce do grona fanów marki dołączyli: Elizabeth Taylor i Jacqueline Onassis Kennedy, Ursula Andress i Alain Delon. Wszystko to jednak było po prostu przygotowaniem do rewolucji, która zapoczątkowała Piaget 21st Century Collection. Ta apoteoza ekstrawaganckiej kreatywności jubilerskiej i kunsztu zegarmistrzowskiego została zaprezentowana na targach zegarków w Bazylei w 1969 roku, w tym samym roku, w którym człowiek po raz pierwszy stanął na Księżycu. 

Ta seria jedynych w swoim rodzaju biżuteryjnych zegarków autorstwa zespołu kreatywnego, w skład którego wchodził Jean Claude Gueit, jeden z największych projektantów zegarków XX wieku, była wyjątkowa ze względu na eleganckie, ręcznie rzeźbione złote koperty, skomplikowane łańcuszki i awangardowe projekty. 

Nowe podejście do reklamy

W tym samym czasie Piaget zrewolucjonizował reklamę zegarków dzięki odważnym kampaniom kolekcji 21st Century w Vogue i Harper’s Bazaar. Były one efektem twórczej współpracy z Alberto Rizzo, włoskim fotografem i artystą, który na nowo zdefiniował sposób, w jaki świat postrzegał fotografię mody. Rizzo, regularnie pracujący w studiu Andy’ego Warhola, The Factory, eksperymentował z kolorem, kompozycją i światłem, aby stworzyć uderzająco nowoczesne, często surrealistyczne obrazy, które idealnie pasowały do ​​ekstrawaganckich kreacji Piageta.

Kolejne pokolenie

Syn Geralda, Yves, dołączył do firmy w latach sześćdziesiątych. Pomimo wykształcenia na zegarkowego inżyniera, a później gemmologa, jego pierwszą pasją i pierwszą miłością były sztuka i rękodzieło. 

„Tworzymy zegarki, nie produkujemy ich” – powiedział. 

Yves był również obdarzony charyzmą i urokiem, a jego zamiłowanie do podróży sprawiło, że rozpowszechnił słowo “Piaget” w czterech stronach świata, rozwijając relacje z klientami w tym z największymi postaciami lat 70. i 80. XX wieku.

Ta dbałość o szczegóły i poziom symbiozy między kreatywnością, a doświadczeniem klienta doprowadziła do powstania Style Selector. Ta innowacyjna premiera w butiku Piaget w sercu Manhattanu oznaczała, że ​​klienci, tacy jak miłośnik zegarków Andy Warhol, mogli stworzyć swój własny projekt, wybierając kształt koperty zegarka, rodzaj tarczy i bransolety oraz zakres oprawy klejnotów. To coś więcej niż tylko usługa, to styl życia i demonstracja wyjątkowego i charakterystycznego mistrzostwa Piaget. Wiedza i symbol charakterystycznej elegancji i wyrafinowanej ekstrawagancji, którą nazywamy Maison of Extraleganza.

Po więcej ciekawych historii zapraszamy do działu Ciekawostki.

Redakcja Zegarki i Moda